Havnekalesjen er integrert

Nordkapp a la Hydrolift

Nordkapp Noblesse 790 som er designet av Bård Eker og hans team ble premierevist på Sjøen for Alle.

Publisert Sist oppdatert

En av de store lanseringene på Sjøen for Alle var utvilsomt Nordkapp sin nye daycruiser som er designet av Bård Eker og hans team.

Båten er en videreføring av kritikerroste Nordkapp 760 som er designet av Espen Thorup, som for øvrig har designet alle båtene til Nordkapp frem til nå. Nylanserte Noblesse 790 har de samme genene som vi kjenner fra Thorups linjer, og Eker Design har bygget videre på skroget som er utviklet av Thorup.

Båten ble naturlig nok stilt ut med Evinride E-tec G2 på hekken. En fin løsning her er at båten også er klargjort for dobbelinstallasjon om det er ønsket. Motoren den ble stilt ut med på messa var en 300-hester. Ifølge produsenten skal det gi en toppfart over 50 knop. Prisen med denne motoriseringen ligger litt under en million kroner.

Noblesse 790 har stor badeplattform og er lett å komme om bord i fra akter. Integrert i badeplattformen er det en havnekalesje som skal være lett og rask å ta på. Redningsstigen har en løsning vi ikke har sett før, men er noe av det bedre vi har sett i forhold til tilgjengelighet fra vannet, samtidig som det ser pent og integrert ut.

I cockpiten er det en stor aktersofabenk, og under her er det enorm stueplass, og det er også her vi tar opp kalesjen ved behov.

I cockpiten er det god sitteplass rundt bordet, med benker som også gir stueplass under, og her er det plass til både bord og puter. Fenderne har fått sin plass under benken på styrbord side. Rundt bordet blir nok mange litt slengende med beina, da man sitter halvlangt bak i forhold til ryggstøtten flere steder. Andre steder er dybden i sofabenken ganske så liten. Her må muligens enkelte belage seg på å sitte med strak rygg og nyte måltidene. Sofabenken på babord side fungerer også som solseng ved å skyve seteryggen, og man kan legge ned bordet og legge på en pute for å få enda større plass.

Førerstolen oppleves behagelig når vi prøvesitter den på messa, og oversikten er god. Her har vi båtens beste sitteplass, og lysten til å kjøre blir stor. Det er plass til to personer på benken ved siden av. Er solsenga slått opp skyves bare setertyggen tilbake, og her er ryggstøtten mer riktig i forhold til dybden på benken.

Store og solide trinn gir adgang til fordekket.

Nede i kabinen er det moderne og gjennomført belysning. Putene som brukes til å gjøre sofabenken om til køyeplass stues bort i forpiggen og gir til og med to koppholdere. Selv bak ryggputene er det belysning som setter moderne preg på kabinen. Toalettet er under cockpitdekket, og trekkes fram ved behov, gjemt bak en skapdør. Sittehøyden er nok ikke all verden undertegnende på 176 stanger må sitte litt krumbøyd for ikke å stange hodet i taket, men vi ser for oss at denne kabinen er en vinner for de minste som er med på tur.

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 799 cm

Bredde: 250 cm

Vekt uten motor: 1700 kg

Vekt med motor: 1950 kg

Dyptgående med motor: 90 cm

Drivstofftank: 300 liter

Sitteplasser: 8 personer