SUKSESS: Vannleker for barna trakk publikum.

Besøkstall opp fra i fjor

Årets Sjøen for alle på Lillestrøm oppnådde 56 prosent flere beøkende enn tilsvarende på Telenor arena i fjor.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Arrangøren er fornøyd med helgens besøk Fotos: Jørn Finsrud.

I år var båtmessen tilbake på Norges varemesse i Lillestrøm, etter å ha vært arrangert i Telenor Arena på Fornebu de siste årene.

Arrangøren hadde tatt grep for å aktivisere publikum med flere aktiviteter og tilbud enn tidligere. Mens det i 2014 var 16 518

 besøkende, var det i år 25 863.

Tilleggsaktiviteter og vannshow

Messens Prosjektleder, Andreas Ljones, mener vannsportaktiviteter, show, båtrelaterte kurs, foredrag og barneunderholdning kan ha bidratt til at besøkstallet var såpass høyt sammenlignet med fjoråret:

– I år har Sjøen For Alle hatt målsetning om å spille på flere sinn for å sysselsette og engasjere publikum. Messen har blitt en heldagsopplevelse. Vannshowene har vært daglige høydepunkt, og lørdag 21. mars satte VM-tittelholder Rok Frojancic innendørs verdensrekord med fem back-flips utført sammenhengende.

Les også: -Jeg trodde ikke båtmesse var så kult

Salg over forventning

Det siste året har salget av båt og båtutstyr i Norge økt med 5 prosent. Bransjeorganisasjonen Norboat melder om optimisme blant både små og store aktører. På årets Sjøen For Alle har det blitt solgt flere seilbåter og luksusyachter i millionklassen. Volumsalget er det imidlertid mellomstore båter og utstyrsleverandører som har stått for. Prosjektleder Andreas Ljones sier dette stemmer overens med dagens trendbilde:

– Daycruisere er mest trendy akkurat nå. De passer godt for travle familier som vil raskt ut på vannet og ha minimalt med vedlikehold. Det at regjeringen fjernet Hestekrefter-avgiften 1.7.2014, kan også være en faktor som bidrar til økt salg og optimisme blant utstillerne. I 2015 var antall utstillerkvadratmeter på 15.000 m2 kontra 6.500 m2 i 2014.

Totalt økning for messen 2015 var 56 prosent fra i fjor.