Skarpest i Nordkapp-familien

Nordkapp Enduro 705 har fått en skarpere V-bunn en sin prisbelønnede lillesøster. Vi har prøvekjørt med nyheten Evinrude G2 på hekken.

Publisert Sist oppdatert
http://k170.wip.no/photoalbum/view/?size=org&id=728453

Dim: 151x48px Description: Notes:
Dim: 136x47px Description: Notes:

>> Se video!

>> Se bildespesial!

>> Les hele bladartikkelen - GRATIS!

Nylansert båt med nylansert motor imponerer. Det skal sies at motoren passer båten som hånd i hanske. Foruten moderne linjer skyldes dette også at motorens deksler kan tilpasses båtens design. Dette har har båtens designer Espen Thorup vært en av de første til å utnytte.

Nytt skrog

– Vi har funnet det perfekte dekselet som passer båtens design. Vi har tilpasset designen med tanke på den nye motoren, sier Nordkapp-eier Ronny Antonsen til Båtliv. Thorup har videreført den røde linjen på enden av motoren til båtens skrogsider. En liten detalj som tydelig mange legger merke til.

Ved første øyekast ser Enduro 705 ganske lik ut som fjorårets vinner av årets båt, Enduro 605. Men denne har et helt nytt skrog. Båten har fått den skarpeste V-bunnen som noen gang er designet på en Nordkapp.

Går mykt

Vi kjørte båten i varierende sjø utenfor Strömstad, og vi merket oss raskt at den skarpe V-bunnen gjør en god jobb. Motoren fra Evindrude er på 250 hestekrefter. Skroget treffer sjøen mykt, og båten virker stabil også om vi får noen luftige svev. Førerstolene med sidestøtte kommer til sin rett, der vi sitter godt. Svingene tar den godt, og vi har ingen ting å utsette på kjøreegenskapene under vår lille prøvetur. Trimplan er ikke standardutstyr. Det er gjort plass for dette, men det kunne vært diskutert om trimplan burde vært standardutstyr på en båt med så skarp V-bunn.

Direkte til app-nedlastning:

    

Cruiser i 30 knop

Toppfarten måler vi til 51 knop med 5300 omdreininger, og forbruket er da 89 liter i timen, og det er ikke så verst med en så stor motor. Men reduserer vi turtallet ned til 5000 omdreininger, og klarer oss med 48 knop, er forbruket redusert med 20 liter i timen. Båten legger seg i plan i turtallsområdet 2000 til 2500 omdreininger. Fin og økonomisk cruisingfart ligger på om lag 30 knop.

VIDEO: Se Evinrude E-Tec G2 på Nordkapp Enduro 705 (teksten fortsetter under filmen):

Hold deg oppdatert med de viktigste båtnyhetene, følg Båtliv på Facebook.

Billigere med flere hester

Den nye motorserien fra Evinrude leveres ned til 200 hestekrefter, som også er et alternativ om man vil spare noen kroner. Prisen er da 504.950 kroner, med ekstrautstyr som X-dørk, kjøleskuff, plotter, solpute, cockpitbord og ferdig bunnstoffet. Som følge av at hk-avgiften er blitt borte, er prisene også hyggeligere, og man får heller ikke de store økningene som tidligere om man velger noen hestekrefter mer. (Hadde vi fortsatt hatt hk-avgift, ville denne båten med 200 hestekrefter ha kostet 40 000 kroner mer). Tilsvarende pakke med 150 hk, som også bør holde for mange, er 457.000 kroner.