Litt Nordkapp, litt Hydrolift

 Se Nordkapps første båt som er designet av Hydrolifts Bård Eker.

Publisert Sist oppdatert

De første tegningene av Nordkapp Noblesse 790 er offentliggjort, og det er unektelig litt spennende når en Nordkapp skal designes av Bård Eker og hans designteam. Nordkapp vant i fjor prisen som European Powerboat of the Year, med Espen Thorup som designer. Dristig nok erstattet Nordkapp Thorup med Eker da de skulle designe Noblesse 790. Nordkapp skriver i en pressemelding at båten er en videforedling av Noblesse 760, designet av Espen Thorup i sin tid. 

Utnytter ny motordesign

Den nye modellen er tilpasset den nye G2-serien fra Evinrude. Her så vi også i Thorups siste båt en lekker kombinasjon mellom båt og motor designmessig. Nordkapp skriver også i pressemeldingen at de har lagt stor vekt på optimale kjøreegenskaper og lave drivstoffutgifter.

– De første båtene ferdigstilles i disse dager på produksjonslinjen, og et flere er allerede solgt til sluttkunde, sier en Nordkapp-eier Ronny Antonsen. Han forteller at flere båter allerede er solgt, før båten er ferdig. Nordkapp Noblesse 790 premierevises på Sjøen for Alle på Lillestrøm 18.22. mars. Antonsen forteller også at dette blir Nordkapps nye flaggskip.

Layout for nye Nordkapp Noblesse 790.

Litt av begge deler

Ut fra de første tegningene ser vi både litt Nordkapp og litt Hydrolift, nesten en miks av to DNA-er. Skapelsen ble da litt Nordkapp foran og litt Hydrolift akter, ut fra førsteinntrykket.

Med utgangspunkt fra Nordkapp 760 har Bård Eker og hans designteam på den litt større modellen jobbet med å utnytte noen centimeterne forskjellige steder i båten. Dette mener produsenten gir bedre rommelighet over alt - uten at dette skal ha gått utover modellens sportslighet.

Som bilindustrien

Produsenten opplyser også at i tillegg har løst utstyr fått sin egen dedikerte plass, som Eker  har designet inn gjennom vår bruksanalyse for denne typen båtbruk.

– Videre gjennom hele designprosessen har vi hatt som målsetning at cockpiten nærmest skal være et stort launch-område hvor man hvor som helst skal kunne finne en god plass, enten man ønsker å slappe av i solen, eller ha kontakt med det våte element gjennom bading eller vannsportsaktiviteter, sier Bård Eker i pressemeldingen. Produsenten forteller at båten er designet og konstruert i samme 3D verktøy som benyttes i bilindustrien og plugger og former er CNC-frest for å oppnå bedre toleranser og optimalisert produksjonsteknikk.

Lengde: 790 cm

Bredde: 250 cm

Drivstoff tank:     300 liter

Motor:    1 x 200 hk til 2 x 200 hk

Antall personer:    8 stk.