13 meter daycruiser i aluminium

Tinnemans Scheepswerf har tradisjonelt bygget for nederlandsk skipsfart, men så ville de bygge en bunnsolid daycruiser.

Publisert Sist oppdatert

Boot/Düsseldorf:

Vi passerer Stagnum Yachts i yachthallen på Boot Düsseldorf. Her er den nok blant de minste båtene, men vi snakker likevel om en daycruiser på nesten 43 fot. Ved første øyekast ser den ut som om den er bygget i glassfiber, som de aller fleste båtene i denne hallen. En nærmere titt avslører at den er bygget i aluminium. Verftet har tidligere bygget båter til profesjonelt og kommersielt bruk. Vi blir fortalt at de ønsket å prøve seg med en fritidsbåt, og da ville de gjøre det skikkelig. Det er lagt vekt på at den skal se ut som en glassfiberbåt. Den kulle også være lett og solid Båten er så fersk at den ikke engang har vært på vannet for prøvekjøring, men ifølge verftets databeregninger skal den ha en maksfart på i overkant av 43 knop. Båten er motorisert med to åttesylindrede dieselmotorer fra Yanmar som hver yter 370 hestekrefter. Skroget har en v-bunn på 21 grader.

Ser ut som italiener

Ved første øyekast ser den ut som en italiensk båt. Layouten er fjernt fra hva vi ville ventet fra et nederlandsk verft, men de har sørget for sin egen stil. Akter er det to enorme solsenger, med lengde som nesten bør holde om du står oppført i Guinness rekordbok som verdens høyeste.

Lenger framme er det langsgående benker med mulighet for å sitte forover med beina på benkeputa helt akter. Den første båten har ikke fått noe bord, men dette er nok noe som kommer og som uansett ikke er noe problem å løse. Foran er det i tillegg til førerstolen en passasjerstol på babord side. Stolene har bra med sidestøtte. I stedet for en rekke instrumenter er det en skjerm som gir all informasjonen du trenger. Båten er også utstyrt med joystick. Utradisjonelt nok er betjeningen for trimflapsen på siden av føreren, sammen med start- og stoppkbryterne for motorene.

Halvferdig dusj

Pantryet er inne i kabinen. Her er det også et avluke med dusj og toalett, og her mangler det ventilasjonsmuligheter. Derimot har dreneringen fått mye oppmerksomhet, den er nemlig led-belyst, og bare den korte tiden vi tittet innom vekslet den mellom flere farger. Sofabenkene er langsgående, også her med led-belysning under. Disse benkene kan også benyttes som køyer. Helt forut er sovekabinen.

Høy pris

Selv om dette er første båt opplyser produsenten at de vil se an responsen før de setter i gang byggingen av flere båter.

– Men responsen så langt på båtmessa har vært god, fortelles det fra utstillerne.

Prisen er vel omtrent like solid som båten. Den starter på 490.000 euro før avgifter.

På vei ut av båten legger vi merke til hull med jenger ved siden av kryssholtene akter. Ideen er hentet fra biler som skal taues, og bolten for feste til tau skrus inn i bilen. Det samme gjør man med løftekroken her når båten skal transporteres eller løftes.

Lengde: 13 meter

Bredde: 2,99 meter

Dyptgående: 0,75 meter

Vekt: 7000 kg

Motor: 2x370 hk

Pris: 490.000 euro