Nimbus 305 Coupé

Ærlig og solid familiebåt

Nyheten Nimbus 305 er en størrelse som treffer mange familier. Maksfarten på 22 knop holder for de fleste.

Publisert Sist oppdatert

Boot/Düsseldorf:

Ett år etter lanseringen av helårsbåten Nimbus 405 Coupé lanserer Nimbus en lillesøster på Boot Düsseldorf. Innenfor sine 31 fot får den nye båten hele seks køyeplasser. Det er faktisk like mange som storesøstera Nimbus 405 Coupé.

Den nye Coupé-serien er godt isolert med tanke på helårsbruk. De er beregnet for lange båtturer. Mens Nimbus 405 Coupé er blitt Nimbus sitt nye flaggskip blir lillesøstera 305 Coupé innstegsmodellen.

Godt utrustet

Båten kommer med såkalt «Ready-to-Cruise». Det vil si at den leveres standard ferdig utrustet med det man trenger for båtturen, som ni tommers Simrad NSS Evo 2-plotter, baugtruster, defroster, landstrømsanlegg og varmtvannstank, for å nevne noe.

Som vi har sett på den nye Coupé-serien kommer også denne med sidewalk. Det vil si at den har bredere dollbord på babord side, der det også er en praktisk skyvedør fra førerplassen. På fordekket er det mulighet for å kneppe på en solseng, mens det på akterdekket er en L-formet sofabenk på samme dørknivå som salongen og badeplattformen. Inne i salongen er det flere takluker som slipper inn dagslyset, og det er en sittegruppe på styrbord side med en bysseløsning på babord side.

Liten og fornuftig motor

Med motoraltarnativer fra 110 til 220 hestekrefter fra Volvo Penta er ikke Nimbus 305 Coupé laget for fart. Her loves det lavt forbruk i alle fartsområder, og farten skal være behagelig opp til toppfarten som er oppgitt å være 22 knop.

– Med planingsfart skal forbruket ligge på mellom 1,3 og 1,4 liter per nautisk. I alle fartsområder. Nå har vi jobbet mye med skroget for å få den riktige farten som skal være på slike båter, sier direktør Jonas Göthberg i Nimbus Boats.

VIDEO: Omvisning i båten (teksten fortsetter under filmen):

Endringer

Med den lille motoren på 150 hestekrefter så gjør den 17,5 knop. Den kan da kjøres på maks uten at det påvirker forbruket, ifølge Göthberg.

– Vi tror det er en endring på gang, at folk blir mer oppmerksomme på motorstørrelser og drivstofforbruk, noe vi har tatt hensyn til med denne båten, sier Göthberg.

Ha er planene videre for Nimbus? Kan du røpe hvilke båter som kommer videre?

– Planer finnes fortsatt. De neste planene omfatter våre eksisterende cupe-båter. Det neste vi lanserer er trolig en Nimbus 405 med flybridge. Vi prater også om en ytterligere mindre båt, sier Göthberg. Med de nye båtene finnes det ingen tvil om at den svenske produsenten har beholdt Nimbus-DNA-et. De siste båtene er litt back to basic, men en moderne båt. Det er lagt vekt på linjer som skal gjøre den sportslig.

– Men den skal ikke være for sportslig. Den får et mer ungdommelig utseendet, sier Göthberg.

Nesten to millioner kroner

Prisen i Sverige er fra 1,7 millioner inklusiv moms. Prisen vil omtrent bli det samme i Norge. Ønsker man laveste pris kan kjøperen velge bort teak og akter-truster.

Det er allerede bestilt en båt til Norge, og bygg nummer to kommer til Sjøen for alle i Lillestrøm i mars.