Norske Draco best i Europa

Draco 27 RS vant «European Powerboat of the Year» i klassen opp til 35 fot. Her er en fersk oversikt over Europas beste motorbåter.

Publisert Sist oppdatert

To norske båter var nominert til den prestisjetunge prisen «European Powerboat of the Year 2015. Draco 27 RS var nominert i klassen opp til 35 fot, mens Askeladden var nominert i klassen under 25 fot. Nordmannen Espen Thorup står for øvrig bak designen av finske Flipper 600 DC som også var nominert til «European Powerboat of the Year 2015» Thorup designet også fjorårets vinner Nordkapp Enduro 605.

Prisen for 2015 ble offentliggjort og delt ut under Boot Düsseldorf lørdag kveld, under det som kan betegnes som «båtenes Oscarutdeling». Det ble delt ut priser i fem forskjellige klasser for motorbåter, i tillegg til fire klasser seilbåter som har en egen jury.

Seier til Draco

Juryen i «European Powerboat of the Year» trekker fram Draco 26 RS som en moderne daycruiser med gode sjøeegenskaper. Dette er vel da også Draco i sin ånd som i sin tid var moderne båter designet av Kåre Drangsholt. Draco konkurrerte med fire andre båter i klassen opp til 35 fot. Båtene som ble slått av Draco er Frauscher 747 Mirage, Galeon 300 Fly, Quicksliver Activ 805 og Wider 32.

Under båtmessa i Lillestrøm i mars har Draco verdenslansering av deres nye minstemann Draco 22 RS som ikke er så ulik Draco 26 RS.

Fransk billigbåt

En annen norsk båt som konkurrerte om prisen European Powerboat of the Year var Askeladden C75 som konkurrerte i klassen opp til 25 fot sammen med to andre båter fra Norden. Denne båten leveres i flere Europeiske land som Parker 750 DC. Men Askeladden måtte denne gang se seg slått av franske Beneteau Flyer 6 som appellerer spesielt sterkt til Sør-Europa. Det samme skroget leveres i tre varianter, slik vi ser fra stadig flere båtprodusenter. Flyer levers som Spacedeck, Sprtdeck og  Sundeck. Fra juryen trekkes det fram at dette er en båt med behagelige egenskaper i sjøen, samtidig som den leveres med en konkurransedyktig pris. Foruten Askeladden konkurrerte Beneteau Flyer 6 med Yamarin Cross 75 BR, norskdesignede Flipper 600 DC og amerikanske Rinker Captiva 200 MTX.

Panoramautsikt

Vi gjør nå et hopp i klassen opp til 45 fot. Her var det også nordiske båter, men vinneren kom lang mer sørfra. Windy 39 Camira og Nimbus 405 Coupé ble slått av italienske Cranchi 43 Eco Trawler. Også her blir gode kjøreegenskaper trukket fram fra juryen. Men det blir også trukket fram at navnet er noe misvisende ved å kalle båten for Eco Trawler, da denne ikke er noe mer miljøvennlig enn tilsvarende båter. Foruten kjøreopplevelsen er den lekker innvendig. Her er det rommelig med flott panoramautsikt alle kanter. For ikke å snakke om flybridgen på 43-foteren, den er stor og innbydende. Foruten de nordiske båtene konkurrerte Cranschi med Bavaria Sport 400 Coupé og Rio Parana 38.

God romfølelse

I den største klassen var det heller ikke i år noen nordiske kandidater. Vinneren ble italienske Aziumt 50 Fly som var nominert sammen med Absolute 58 Narvetta. Greenline 48, Jeanneau Prestige 750 og Korvet 14 CLR.

Juryens begrunnelse for Azimut 50 Fly er at her har den de klart å hente noe av det beste fra langt større båter fra den italienske produsenten. Innvendig føles den som en langt større båt. Og størrelsen til tross, jurymedlemmene som har testet 50-foteren påpeker at til tross for den gode plassen så har dette ikke på noen måte gått utover kjøreegenskapene.

Heavy metal og nydelig båt

Ikkeplanende båter har fått en egen katetgori, og her er det sjeldent vi ser båter fra skandinaviske land, og ofte er det heller nederlandske båter som vi heller ikke ser så mye på våre farvann. Men en av båtene gjorde seg bemerket på Båter i Sjøen på Aker Brygge i fjor høst, og det var Fleming 58. Denne trawleren var nominert sammen med Aquanaut Andante 438 OC, Jetten 50 MPC, Linssen Classic Sturdy 36 Sedan Deckbridge og Steeler Panorama FlatFloor 46, med sistnevnte som vinner. Utenpå ser den ganske så kjedelig ut, men den er virkelig verdt å ta en titt innvendig. Det er ikke uten grunn at den heter Panorama, og i motsetning til Cranchi Eco Trawler så lever denne opp til navnet sitt. Og som navnet også sier så er denne stålskrog. Juryen lot seg spesielt begeistre av det innvendige og den nydelige førerposisjonen som fikk et av medlemmene til å utbryte at å stå til rors i denne er som å seile inn et kunstverk.

Innovativ motor

Det skjer også mye innovativt innenfor båtverdenen, og det fortjener også sin egen pris. Årets vinner av innovasjonsprisen var soleklar, uten så mye som en eneste diskusjon eller uenighet i juryen. Vi snakker da om Evinrude  E-Tec G2 som har lansert en revolusjonerende totakter. Her har den amerikanske motorprodusenten virkelig gått i tenkeboksen og kommet ut med helt nye løsninger. Som vi innledet i Båtliv etter prøvekjøringen av den nye motoren så har den langt mindre utslipp, men den oser av selvtillit. Ingen andre motorer har lenger garanti og lenger mellom serviceintervallene. Mens enkelte produsenter krever service etter noen timers kjøring, kan man her kjøre i fem år før første service.

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er skrevet av Jørn Finsrud i Båtliv som er medlem av juryen. Andre blader som er med i juryen er tyske Boote, nederlandske Motorboot, Yachtrevue, sveitsiske Marina.ch, franske Neptune, spanske Nautica y Yates og italienske Boatmag.