Søk i arkivet

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Yamarin Cross 75 BRStørst og tøffest i aluminiumsserien

Yamarin Cross levererer har ypperlige kjøreegenskaper og er tøffest i aluminiums-familien.

>> Bildespesial

>>
Forbruksmålinger


>>
Last ned hele artikkelen til iPhone/iPad med Båtlivs nye app


Aluminiumsbåten Yamarin Cross Bow Rider ser ut til å ha fått det lille ekstra, og er flaggskipet i den nye Cross-serien. Båten er konstruert for høy fart og tøft vær, og har fåtte en skarp V-bunn på 22 grader. Cross-serien er aluminiumsbåter med glassfiber-innerliner, og det nye med 75 Bow Rider er at den har mørk aluminiumsdørk. Det vil si aluminiumsplater som er festet til dørken. Her er det også fire LED-lamper for å lyse opp om bord i mørke høstkvelder. Den nye modellen har også fått ratt og puter i ny design, med interiørløsninger vi også vil få se i fremtidige båter fra Cross-serien

Solid
Også vindskjermen har en helt ny konstruksjon, i grove profiler og polert syrefast stål, og vinduene er i herdet glass. Det er også solid håndrekke langs hele vindskjermen. Siderutene skal ifølge Yamarin sende fartsvinden vekk fra dem som sitter på akterbenken. Vi testet dette, og opplevde likevel fartsvinden på akterbenken, ikke minst om man sitter litt på siden. God vindbeskyttelse  kommer godt med i en båt som går 50 knop med den største motoriseringen.

Kjøreegenskaper
Da vi testet båten i Oslofjorden, var det en god del regn. Da kom vindusviskerne, som er på både fører- og passasjersiden, godt med, men vi måtte lene oss litt ekstra fremover på grunn av regn på midten av vindskjermen.
Kjøreegenskapene er utmerket. Sittende i den 7,6 meter lange båten, føles den mye større når vi raser ut i skjærgården. Vi har også testet båten i Sverige i kraftigere vind, og den holder over 50 knop gjennom bølgene. Propellen tar ikke luft gjennom svingen. Båten går lett opp i plan. Planingsterskelen ligger allerede ved 2500 omdreininger. Dette er helt klart en båt som innbyr til kjøreglede. Vi har også brukt båten til en transportetappe, og når vi slipper rattet, fortsetter båten uforstyrret rett frem. Får vi sjø fra siden, skrå fra siden eller hva det måtte være, oppfører båten seg nærmest uberørt. Det er ikke ofte vi har prøvekjørt så gode masseproduserte båter. Båten ble testet med 300 hestekrefter på hekken. Prisen ligger da på om lag 630.000 kroner.


Lyst til å lese hele artikkelen med prøvekjøringen? Som en liten forsmak kan du  laste ned bladet med Båtlivs nye app for iPhone og iPad.
En liten hemmelighet (foreløpig) er at vi også her har lagt ut siste nummer av Båtliv gratis for alle..! Er du abonnent kan du laste ned hele bladarkivet 9 år tilbake gratis med denne appen - så vet du det ;-) (Opplåsningskoden er epostadressen du er registert i Båtliv med)


Tekniske data
Lengde: 7,63 m
Bredde: 2,47 m
Vekt: 1350 kg
Motor: 150-300 hk
Motor testbåt: 300 hk
Pris med 300 hk: 640 000 kr

Målinger
Turtall    Knop    Liter/t
5500    51,4    100
5000    45    80
4500    40    62
4000    35    45
3500    30    34
3000    25    25
2500    18    20
2000    10    14
1500    6,7    8,6
1000    5,1    5,1
600    3    2,3
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen