Søk i arkivet

Kongen av bowridere

Draco er tilbake med ny og tidsriktig design som en bowrider. Her er vår prøvekjøring av Draco 26 RS. Med video!

>> Se video!

Draco har opp gjennom årene solgt mange, mange tusen eksemplarer i Europa. I sine glansår helt på begynnelsen av 70-tallet hadde Draco en eksportandel på hele 90 prosent, fordelt på 30 land. Det sies for eksempel at Draco-forhandleren Hock-muth Bootsbau i Sveits har solgt så mange som 4300 Draco-er. Derfor legges det også merke til når den kommer tilbake etter mange års fravær på markedet. Nyheten Draco 26 RS er blant båtene som er nominert til European Powerboat of the Year 2015.
Prisen om du velger laveste motorisering, som er 200 hestekrefter, er 838 000 kroner, som for mange kanskje vil oppleves som stivt for en 26-fots dagsturbåt. 

300 hester holder
Båtene prerigges for Yamaha. Motoralternativet er fra 200 til 300 hestekrefter, men på seinhøsten ble også 350 hestekrefter en mulighet. Båten vi har prøvekjørt var motorisert med 300 hestekrefter.
– I år har vi levert båten kun med 300-hester, og da gjør den 43-44 knop sier salgssjef Dag Kaas i Draco.
Om det vurderes 350 hestekrefter på hekken er det greit å ha i mente at den veier om lag 100 kilo mer enn Yamaha 300, og forbruket blir også dermed betraktelig mer for noen få knop.
– Den ideelle motoren for denne båten er nok en 300-hester, påpeker Kaas.

Se video fra prøvekjøringen (teksten fortsetter under filmen):

Følg Båtliv på Facebook for flere filmer og få aktuelle artikler først.

Føles trygg
Draco 26 RS er godkjent for ni personer, men om man vil, får man sikkert plass til 12 personer. Bare foran baugen er det plass til fem voksne. Bak i cockpiten er det plass til seks personer.
– Det er lagt mye vekt på det sosiale i båten, det å ha med seg venner og familie, og at alle kan ha et sted å sitte og ligge, sier salgssjef Dag Kaas i Draco.
Båten gir en jevn og god toppfart som føles trygg. Toppfarten er 44 knop, men reduserer vi gassen til 3000 omdreininger, cruiser vi veldig fint i 20 knop, med et forbruk som er helt nede i 1,19 liter per nautisk mil. Planingsterskelen er ubetydelig; det gjenspeiler seg også med et jevnt forbruk hele veien ned til laveste hastighet. Vi merker oss at båten har et fint tyngdepunkt, og skroget som har en V-bunn på hele 24 grader, tar oss fint gjennom bølgene. Det var ganske så vindstille denne testdagen, men vi lar oss ikke be to ganger når det kommer et cruiseskip inn Oslofjorden. Draco-en går fint over bølgene, og tar sjøen fint når den får litt svev. Vi utfordrer den også i svingene, og der ligger den veldig godt. I det store og hele gir Draco 26 RS en trygg og god kjøreopplevelse, som helt sikkert vil bli satt pris på av alle om bord. Her er det ingen ubehagelige overraskelser, men full kontroll hele veien. Båten er utstyrt med trimplan, men det fikk vi ikke behov for under vår prøvekjøring.

I årets siste Båtliv kan du lese hele testen av Draco 26 RS med forbruksmålinger. Artikkelen kan lastes ned gratis for abonnenter (kan også lastes ned av ikke-abonnenter for 50 kroner.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen