Yanmars hekkaggregater har fått mange lovord.
Yanmar-ZF-kombinasjonen er snart klar for salg.

Yanmar viser den første Zeus-poden

Yanmars ferske hekkaggregat-satsing er på plass i Düsseldorf, og nå kan motorgiganten også presentere prototypen på sin nye pod-modell.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland:

Modellen er ennå ikke i salg, men i løpet av våren vil aksling-spesialisten Yanmar altså endelig by hovedkonkurrentene på tøffe utfordringer innen alle drevtyper.

Pod-presentasjonen på Boote 2008 i Düsseldorf skjer bare kort tid etter at fabrikken lanserte sin første serie hekkaggregater.

De godt mottatte hekkaggregatene er i utgangspunktet Yanmars egne, men konstruksjonen har atskillig til felles med Mercruiser og en del komponenter passer begge merkene. Disse drevene er laget for å også kunne ettermonteres på båter som er bygget for konkurrentenes modeller.

Når japanerene endelig skal levere pod er det altså ZF-fabrikkens Zeus-løsning de satser på. Valget kan virke litt overraskende at ettersom systemet opprinnelig ble utviklet i samarbeid mellom ZF og Mercruiser/Cummins. Også andre fabrikker, som Cat benytter Zeus, men når enorme Yanmar kaster seg inn i kampen får Mercruiser knallhard konkurranse på hjemmebane.

Prototypen vi så i Düsseldorf var tydeligvis såpass fersk fra verkstedet at ZP-logoen og Zeus-merket ennå sto på dekselet, men Yanmar vil senere kalle pod-systemet for "ZF Pod Drive Powered by Yanmar". Intet mindre.

Fabrikken lanserer to varianter av ZF Pod, type 2800 for 6LY-STP-maskiner og type 2500 for 6LY-UTP. Systemet takler effekter opp til 450 hestekrefter.

Volvo forblir med dette alene om sin IPS-løsning med forovervendte propeller, og det blir spennende å se hvordan kampen mellom de to pod-systemene utvikler seg. Båter må konstrueres særskilt for hver enkelt pod-type, og IPS kunder må dermed fortsatt velge Volvo. Men - blant Zeus-leverandørene er det nå et bra utvalg alternative merker.