Stolte og nyskjerrige tyskere samlet seg rundt V8-motoren.
VW vil levere den nye maskinen med Mercruiser-drev.

VWs stor-diesel presentert i Düsseldorf

VW har hatt enorm suksess med sine mellomstore dieselmaskiner. Nå er VW Marine også klar med en langt større kraftpakke, basert på Audis mektige åttesylindrete bilmotor.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland:

V8-serien ble presentert på messen i Düsseldorf denne uken, men kommer i følge talsmannen på VW-standen ikke på markedet før i mars.

TDI 350-8 veier "kun" 450 kilo, men leverer likevel - som navnet indikerer -  350 hestekrefter.  Den kompakte, bilmotor-baserte maskinen må spinnes opp til 4200 rpm når alle hestene skal i bruk, men maksimalt dreiemoment, massive 700 Nm, kommer allerede ved 1900 rpm. Dette til tross for et moderat slagvolum, kun 4134 kubikkcentimeter.

På standen i Düsseldoft blir V8-maskinen vist med Mercruiser Bravo-drev, og dette er i skrivende stund eneste drev-løsning for den nye motoren. VW Marines folk på messen sier fabrikken ikke har planer om å lansere egne hekkaggregater. De aviser også at VW vil følge Yanmars eksempel og lage en ZF-pod-variant av maskinen, til tross for at fabrikkens italienske ingeniører hevdet nettopp dette på Genova-messen i høst.

Derimot skal ytelsen etterhvert opp, VW har tidligere uttalt at V8-maskinen snart skal leveres i en versjon som yter 400 hestekrefter. Målet er naturligvis å matche kreftene fra Volvo Pentas D6-serie.