Michael Schmidt fra Hanse var meget fornøyd etter messen.
Silvestris 23, en av messens dyreste leketøy.
Norske Kaasbølbåter var representert.
Dee blue 46 fra Bavaria var en av messens store nyheter.

Optimisme etter Düsseldorfmessen

Boot 2009 i Düsseldorf stengte søndag dørene etter å ha huset verdens største innendørs båmesse i 10 dager. Fasiten er 10 prosent ned i besøk, men salget var bedre enn på lenge kunne noen av utstillerne fortelle.

Publisert Sist oppdatert

Messearrangørene var meget spent før åpningen den 15.januar. Markedet lyste av røde tall over hele verden, men konklusjonen er at flere utstillere mener nedgangen skyldes like mye psykologi som en reel situasjon. Michael Schmidt leder det tyske verftet Hanse. Han bygger og selger Hanse, Moody og Fjord. I følge Schmidt var dette den beste messen på flere år for deres del. Da mener han salg, og ikke bare interessenter.

Han får følge av lederen det tyske vannsportforbundet, som sier at det lå en klam hånd over arrangementet før dørene ble åpnet, men når den første helgen var unnagjort trakk alle et lettelsens sukk, folk fylte hallene og det ble medlt om bra salg. 

70 prosent kjøpere

-Dette tok vi som et tegn og kalte det for et psykologisk vendepunkt, sier Jürgen Tracht. Dette stemmer jo godt overens med svarene som besøkende har gitt til arrangørene.

Over 70 prosent av de 238 000 besøkende fra 64  forskjellige land, svarte at de ønsket å handle som hovedgrunn for at de besøkte messen. Når messen var over søndag 10 dager senere, hadde 60 prosent handlet eller plassert bestillinger under messedagene.