Søk i arkivet

Bio race
Bio race
Det er dette skroget hybridbåten bygger på. Dette er en Saga Diana 700.
Det er dette skroget hybridbåten bygger på. Dette er en Saga Diana 700.

Norsk-svensk hybridsatsing

Norsk-svenske Storsjøbåter samarbeider med det svenske teknikkfirmaet Precer om å ta frem en  meget miljøvennlig hybridløsning for båt. Teknikken er allerede prøvd ut i minibilen Bio Racer.

Verdens første hybridbåt, som skal gå på trepellets og elektrisitet, ser snart dagens lys i Sverige. Precer har jobet med ”pelletsmotorer” i flere år. Til nå har de brukt elektriske Stirlingmotorer, men står nå foran et gjennombrudd med å skape sin egen motorløsning. 
Teknikken går ut på at man brenner trepellets i en miniovn. Varmen som utvikles overføres da til Stirling motoren som brukes som generator til å lade batteribanken.

Skotsk motor fra 1800 tallet
Stirlingmotoren som jobber under forholdsvis lavt varmetrykk fungerer slik at den har en varm side, og en kald side. Varmen får den fra pelletsovnen, og stemplet begynner å bevege seg når varme slippes inn mot den ene stempelsiden. Stirlingmotoren er en eldgammel oppfinnelse. det var en skotsk prest ved navn Robert Sterling som i 1816 allerede laget den første motoren av denne type. I dag finnes det flere fabrikanter over hele verden, og en slik fabrikk er nå under oppføring i Åmål i Sverige. 

Forurenser minimalt
Båten drives av en elektrisk motor, og slik det ser ut nå har man løst problemet med batterilading under veis med dette systemet.
Precer har gjort forsøk med dette motoroppsettet i en minibil. Bio Racer som bilen heter, klarer tre timer uten lading. Med hybridløsningen i funksjon, brenner man av cirka 1 kg pellets per kjørte mil, eller 1kilo pellets tilsvarer cirka en halv liter diesel. I testbilen yter den elektriske motoren 16 hk.  En tilsvarende løsning skal nå altså monteres inn i en 23-fots snekke utviklet av østersundsfirmaet Storsjöbåtar A/B, som eies av norske Leif Eikeseth.
-I bunnen er dette et Diana 700 skrog. For og modernisere båten lager vi en helt ny innerliner og et nytt overbygg, sier Eikeseth. Den er planlagt å komme i to utgaver. En helt åpen og en med kabin og overnattingsmulighet. Foreløpig er dette bare på planleggingsstadiet.

Tåler mye
Det foreligger flere argumenter for denne svenske biomasseløsningen. Trepellets er enkelt å få tak i. Den har en jevnere og bedre pris. Motorene som brukes er helt oljefri. Dette alternativet kan også fungere som generator for andre strømkilder, og kan brukes til både varme og driftsstrøm til for eksempel kokeplate og varmtvannsbereder om bord. Pellets som skal brukes tåler mye fukt.  I følge Eikeseth kan den faktisk ligge i vann, og likevel brennes.
-Pelletsen er jo et biprodukt fra skogindustrien, og derfor meget miljøvennlig om den brukes effektivt. Effekten regulertes gjennom matingen av pelletsen. Klarer vi 8,5 knop, så blir vi fornøyd. Dette er en prosess Precer har jobbet mye med, og systemet virker i dag meget tilfredstillende, i følge Eikeseth. Det blir ingen motorkasse, vi legger alt seriemontert under dørken, og det er færre mekaniske deler som kan gå i stykker.
Båtene er ment og brukes til fiske og fritid. Den første båten skal stå ferdig i mai, og det er det norske verftet Romax i Kristinehamn som støper båten. De støper også for Gossi.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen