Søk i arkivet

Pelorus fotografert i Stockholmsskjærgården. Kilde: Wikipedia
Pelorus fotografert i Stockholmsskjærgården. Kilde: Wikipedia
SussurroKilde Wikipedia
Sussurro Kilde Wikipedia
Le Grand BleuKilde: Wikipedia
Le Grand Bleu Kilde: Wikipedia
EcstaseaKilde: Wikipedia
Ecstasea Kilde: Wikipedia
Eclipse, slik den ser ut på tegnebordet. Kilde: Wikipedia
Eclipse, slik den ser ut på tegnebordet. Kilde: Wikipedia
Faksimile: Dailymail.co.uk
Faksimile: Dailymail.co.uk
Sammenligner størrelsene.Kilde Wikipedia
Sammenligner størrelsene. Kilde Wikipedia

Blir verdens største yacht noen gang ferdig?

Chelsea-eier Roman Abramovich er i gang med å bygge verdens største yacht. Spørsmålet alle stiller seg nå, er om han har penger til å fullføre båten.

I følge Sailing World skal oligarkens formue ha krympet fra 15 til 3 milliarder. Med en byggepris på 200 millioner pund, skjønner vel alle at dette gjør et alvorlig innhugg i russerens pengebinge. Denne summen er i følge eksperter for lavt estimert. Nettstedet spekulerer også i om han må gå så langt som å selge Chelsea for å ferdigstille gigantyachten på hele 530 fot (175 meter). Den skal selvfølgelig ha alt det mest moderne utstyret som kan skaffes for penger, og den er bestilt med et eget varslingssystem for rakettangrep. Den har også verdens mest avanserte overvåkningssystem i tilfelle piratangrep. 
Båten, som har fått navnet Eclipse,  er under bygging hos tyske Blohm und Voss. Blir den noen gang ferdig, vil den være femti prosent lengre enn en amerikansk destroyer. Abramovich hang til megayachter stopper ikke med denne. Fra før eier han Pelorus, Sussurro og Ecstasea. For kort tid siden, ga han bort en av sine båter, Le Grand Bleu, til sin høyre hånd Eugene Schvidler.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen