Dekksplassen er prioritert, og selv om Ardea 27 Pro byr på grei overnatting for to personer er det ikke eget toalettrom. Toalett og dieselvarmer er ekstrautstyr.
Lettvint: Det er små problemer å gå til trange kaier med denne båttypen.
Funksjonell førerposisjon med flott utsikt. Ronny Haugland ved spakene på vei fra Herdla.
Her sees tydelig den asymmetriske konstruksjonen. Løsningen fungerer godt.

NB Ardea 27 Pro: Rask og fleksibel bruksbåt

Som eneste blad har Båtliv prøvekjørt NB Marines helt nye Ardea 27 Pro. Og det er bare å slå fast at askøyfabrikken kan sitte på en vinner.

Publisert Sist oppdatert

NBs to, støpeferske 27-fotere varsler både nytenking og kanskje også en slags retur til filosofien som for 20 år siden gjorde fabrikken kjent for første gang: Tøffe, enkle egenutviklede bruksbåter med lave driftskostnader.

Åpne Ardea 27 Offshore blir utvilsomt en av markedets mest kapable skjærgårdsjeeper - om en 27-foter faktisk kan kalles dette. Modellen er uansett den første norske båten av denne typen som kan leveres med aksling, og bør bli en spennende variant både til næringsbruk og fritid.

Også kjøpere av Pro-utgaven med styrehus kan velge mellom aksling og drev, og fabrikken har ikke kompromisset under utviklingsarbeidet: Aksel- og drevbåtene baserer seg på to forskjellige skrog for optimal utnyttelse av mulighetene de ulike motoriseringsalternativene gir.

Standard motor for aksingbåtene er en Yanmar 4JH3 - DTHT på 120hk, og drevbåtene kan for eksempel leveres med Cummins/Mercruiser QSD 2,0 - 170 S 162 hk. Men ifølge markedssjef Ronny Haugland tester fabrikken også Yanmars nye drev-modeller, og prototypen vi kjørte til Bergen hadde en Volvo D4 på hele 260 hestekrefter.

Uansett motoralternativ virker det som om konseptet fungerer.

Romslig og fleksibel «Lego-båt»

Så - hva får man for vel 698.000 kroner, som er introduksjonsprisen med de nevnte standardmaskinene? En romslig, åpenbart sjøsikker og tøff 27-foter med masse uteplass og et praktisk, lite styrehus med store vinduer og suveren utsikt. Båten er asymmetrisk, med bred gangvei på styrbord side, og foran og delvis under styrehuset er det en liten kabin med toalett (ekstrautstyr) og to stikkøyer.  Det er egentlig alt: Funksjonelt og nokså spartansk.

Båten minner litt om Tobias’ Admiral-modeller og Minor-båter fra tiden før Minor fikk luksuspreg. Men NB-båten er mer forfinet og elegant enn Tobias’ barsking, og når vi sier at båten er spartansk, må det understrekes at Pro kan utstyres etter kjøpers ønske. Dette er rene «Lego-båten», med ulike motoralternativer og utstyrspakker kan Pro fungere som arbeidsbåt, speedsjark i ordet rette forstand, transportbåt, dykkerbåt, redningsbåt, hyttebåt - og gjerne som turbåt.

Båtene er ennå ikke klassifisert, men vil få CE-merking i kategori B.

Prototype

Båten ble som ble kjørt fra Herdla til Bergen onsdag morgen var en prototype med mindre enn to timers gange, og markedssjef Ronny Haugland understreker at en hel del justeringer gjenstår. Motor, drev og propell må fintunes, og det skal inn mer støydemping. Heller ikke akterdekkporten var på plass.

Men - også uten å ta hensyn til dette er det liten tvil om at 27 Pro er «hel ved». Med D4-maskinen fra Volvo i hekken er støynivået meget moderat og den lette båten akselerer utmerket og legger seg i plan uten markert planingsterskel. Derfra og opp til en fornuftig og retningsstabil marsfart på like over 30 knop virker modellen som en fiks, ferdig produksjonsbåt, kun når vi prøver å hente ut toppfarten avslører manglende justeringer seg i form av lav baug og økende nervøsitet. Svingegenskapene er flotte, selv om vi merket tendenser til kaviatsjon ved styrbord sving. Igjen - en justeringssak.

Økonomisk fartsmaskin

Båten er ikke av de billigste, men kvalitet koster - og den spreke D4-varianten er naturligvis dyrere enn båter med standardmaskin. Til gjengjeld kan 27 Pro den brukes mye uten at det koster skjorten, og modellen bør også fungere godt med en langt mindre maskin enn den grønne 260-hesteren.

- Vi håper på en toppfart på vel førti knop med D4-motoren, og på marsfart rundt tredve knop vil jeg anslå at båten ikke bruker mer enn vel 0,8 liter per nautisk mil, sier Ronny Haugland fornøyd.

Båten har offisiell premiere på messen «Dra til Sjøs» i Arenum Bergen 12. februar.