Drømmestedet? Om ikke båten frister til bruk med norske bensinpriser kan vi røpe at verftet driver utleievirksomhet i Thailand.
Trivelig, ryddig salong overrasket litt på en båt som utseendemessig kan kalles en daycruiser.
Drikkfeldige storebrødre: Dobbelinstallasjoner av 300-hestere er ikke noe vi ser hver dag på denne siden av Atlanterhavet.
Tøft fra Thailand: Gladiator 38S.

Eksotisk påhenger-luksus

Et nytt land har meldt seg på blant luksusbåtnasjonene: Thailandske Sunnav Gladiator 38S er en komfortabel «daycruiser» med rått utseende, og i hekken troner to Mercury Verado-maskiner på 300 hester hver.

Publisert Sist oppdatert

Påhengerbåter på nær 12 meter og 6.5 tonn er ikke hverdagskost i Europa - med god grunn. Det koster vel 12.000 kroner å fylle tanken, og bensinen ryker unna på noen timer med entusiastisk kjøring.

Det var altså en godt krydret pakke som hadde europadebut under Boote 2009 i Düsseldorf, men den franske europaimortøren Nicolas Furst fra Mirabeau Marine avviste at monsterbensinmotorer er ren galskap på en båt som også inviterer til lengre tokt.

Toppfarten på 42 knop koster skjorten, men tallene på lav marsfart er ikke fullt så katastrofale: - Kjøres båten rundt 20 knop drar maskinene vel 40 liter i timen hver. Dessuten er gangen nesten lydløs, det er også en fordel med bensin, understreker Furst.

Båten leveres også med Volvo-dieseler for bedre driftsøkonomi og mykere gange i høy sjø, men da kan ikke lengre det enorme, nesten tomme maskinrommet tas i bruk som ekstralugar, slik Mirabeau planlegger.

Så - hvordan ser slike dyr ut på nært hold? Kompressormatete bensinmotorer og utallige kvadratmeter teak er politisk ukorrekt så det holder, men båten er faktisk ganske pen. Langt fra diskret, men vellykket. Som på åpne cruisere flest er uteplassen gedigen, og under dekk er båten eksemplarisk. Fremre lugar er meget romslig og har enorm takhøyde, og rederkabinen er svært innbydende. Et skikkelig pentry er på plass i den ryddige hovedsalongen, som imponerer med stor takhøyde, godt lys og komfortabelt møblement. Kun små ventiler og et noe kronglete bad trekker litt ned.

Vi kan naturligvis ikke si så mye om byggekvalitet og sjøegenskaper etter å ha sett båten i en messehall, men finishen virker riktig bra. Prisen, 220.000 euro uten motorer og skatt er ikke lav, men med på kjøpet følger en milelang utstyrsliste, som blant annet omfatter klimaanlegg, to generatorer og to flatskjermer.

Europaimportør: Mirabeau Marine, www.mirabeau-marine.com