Færre besøkende på Gøteborgmessen

Det ble registrert 15 prosent færre besøkende på årets båtmesse i Gøteborg som ble avsluttet 8. februar.

Publisert Sist oppdatert

På lik linje med Düsseldorfmessen registrerer man nå en nedgang i besøkende. Gøteborgtallene viser en nedgang på cirka 15 prosent. Fra 88 000 i fjor til 75 000 i år. Trenden så man allerede i fjor under Sjøen for Alle på Lillestrøm. Forskjellen er at ingen av utstillerne registrerer mindre aktivitet, eller færre interesserte kunder.

I følge International Boating Industries  nyhetskanal (IBInews), er mange av ”titterne” borte, og at de som nå kommer er kvalitetskunder som enten skal kjøpe båt eller har en genuin båtinteresse.

I følge messegeneral Bernt Wallin, ble nedgangen mindre enn fryktet.

-Vi følte det var en jevn og  stadig flyt av folk rundt i hallene, sier Wallinn.

Svenske Nord West, rapporterer om en skikkelig god messe. De solgte tre nye båter og en brukt under det ukelange båtshowet i Gøtebrog.

-I tillegg har vi mange interessenter som skal komme å se båtene våre på verftet, sier viseadministrerende direktør Jessica Stenlund i Nord West.

Også den svenske seilbåtprodusenten Najad var veldig godt fornøyd.

-Vi hadde 8000 besøkende om bord i vår båt, og det er vi veldig godt fornøyd med sier markedssjef  Magnus Ridderstad i Linnéa Yachting Group til IBI news.