Billigbåter fra Fische Marine
Billigbåter fra Fische Marine
Testteamene gjør seg klar.
Dette liker vi. En avansert liten motor. En trygg og god båt på 4,30 m. Sting 430 Open imponerte oss.
Liten mot stor. Sting 460 Sport slet med å imponere testteamet.

Billigbåter fra Fische Marine

Samme navn, to land, tre forskjellige produsenter. Fische statser på billige småbåter. Vi har prøvekjørt to av nyhetene.

Publisert Sist oppdatert

» Se bildespesial!

Fische har lenge lett etter båter og tilby sine forhandlere i småbåtsegmentet. Enda viktigere er det blitt etter at Evinrude i fjor høst lanserte to mindre motorer på 25 og 30 hk.

Serien er døpt Sting, og foreløpig kommer de i 6 modeller. 430 og 480 Open (uten konsoll). 430 ogh 460 sport (med konsoll), og dagsturbåtene (DC) 570 og bowrider 570. De to sistnevnte utgavene er produsert ved Nordkapps eget verft i Polen.

Vi prøvekjørte 430 åpen, som bygger på skroget til en båt som tidligere het Veslefrikk, og som er laget i Polen. Pakkeprisen med vår 25 hk testmotor er cirka 75 000 kroner. Den noe større 460 Sting er laget på Sri Lanka ved det samme verftet som Jostein Viksund lager sine båter. Pakkeprisen med 30 hk motor er cirka 115 000 kroner.

To land, samme navn

Og skulle lansere båter bygget på to forskjellige steder, med to helt forskjellige skrogutgansgpunkt er en utfordring.

Vår test avslørte store forskjeller, og det er ikke alltid at lengre skrog betyr større stabilitet og bedre oppførsel i fart. Sri Lanka båten 460 Sting, fremsto mye mer nervøs og rank. Til tider ble testgruppen usikker på om vi skulle ta båten helt på alvor. Sting 460 fremsto skummelt baljete. Båten har så absolutt utseende med seg, og med sin todelte konsoll-løsning trodde vi også at denne båten skulle få en fin vektfordeling. Vi hadde problemer med å reise for å skifte plass når båten ikke lå til kai. 460 Sting har baugspryd som forsterker inntrykket av at dette er en sportsbåt. Den har god stuveplass, og adskilt plass for tank og batteri. Vi klarte en toppfart på 23,2 knop, og merket at båten trengte mer skyvekraft enn sin lillebror for å komme opp i plan. Den måtte ha 30 hk for å fremstå troverdig, men det skal sies at andre testteam klarte med litt jobbing å få den opp i plan med fire velvoksne testpersoner om bord.

Endringer

Vårt inntrykk av båten ble ganske umiddelbart formidlet videre til markedssjef Pål Bustad hos importøren. I følge samme mann, er dett nå blitt gjort store forandringer med båten. Det er blant annet laget flere steglister for å øke stabiliteten.  

    430, er en selvdrenerende landstedsbåt med flyteskum som gjør den usynkbar. Vi fikk veldig raskt fot for denne enkle utgaven av Sting. Den var stabil, lite nervøs og gikk meget godt med 25 hk langstammet motor. Loggen viste at vi klarte å presse båten opp i 24,8 knop med to voksne testpersoner om bord. Det er egen plass for bensintank under toften bak, og båten var merkbart mer sidestabil enn sin asiatiske storebror. Noe av årsaken kan selvfølgelig være bredden og den større kjølen som gir en noe mykere gange i sjøen. Sting 430 virket også mer stiv og mindre slagete enn vår andre og mer sportige utseende testbåt. Utgaven kan leveres med styrekonsoll hvis det er ønskelig. Båten passer perfekt med 25 hk, mer kraft trenger den ikke for å gi deg trygge og hyggelige opplevelser på sjøen.

» Se vår bildespesial!

Sting 430 Open (Polen)

TEKNISKE DATA:

Lengde: 4,30 m

Bredde: 1,80 m

Vekt: 260 kg

Design: Kategori C

Maks motor: 30 hk

Personer: Maks 4 + last (350 kg)

Motorstamme:Lang

STANDARD:

•Rustfrie håndtak på dollbord

•3 stk. låsbare stuverom

•3 stk.rustfrie pullere i solid

utførelse for sikker fortøyning

•Egen oppbevaringsplass for løs tofte

•Årer og åregafler

•Baugøye for sikker fastlåsing

av båt til bryggen

EKSTRAUTSTYR:

•Styrekonsoll med vindskjerm

og rustfri bøyle

STING 460 Sport (Sri Lanka)

TEKNISKE DATA:

Lengde: 4,60 m

Bredde: 1,90 m

Vekt: 330 kg

Design: Kategori D

Maks motor: 40 hk

Personer: Maks 5 + last (330 kg)

Motorstamme:Lang

STANDARD:

•Baugspyd

•Rustfrie kraftige rekker

•Integrert styrekonsoll

med doble vindskjermer

•Rustfrie pullerter

•Låsbare stuverom

•Oppbevaringsrom for fangline i baug

•Elektrisk lensepumpe

•Lanterne

•Instrumenter og kontrollboks

•Komplett putesett