Nedgang i båtimporten

En nedgang på 16 prosent i importtallene for båter til Norge er statusen for 2008 i følge ferske tall fra NORBOAT.

Publisert Sist oppdatert

2007 ble et foreløpig toppår for norsk fritidsbåtbransje med en import av fritidsbåter på 3,2 milliarder kroner. I 2008 sank derimot importen av fritidsbåter med 16 prosent til 2,7 milliarder. Alle land ser sin eksport til Norge redusert. Eneste unntaket, er Danmark som øker sin eksport til Norge med 17,1 prosent. Svenskene tar tilbake førsteplassen fra finnene som det landet vi importere flest båter fra. Danskene er annerledeslandet som øker importen til Norge. Mye av årsaken er danske seilbåter som gjør det godt  i Norge.

–2007 var et særdeles godt år for norsk fritidsbåtbransje, og jeg tror det vil ende som et historisk toppår. Det har vært vekst hvert år siden 1999, men jeg tror ikke vi kommer til å se lignende tall på lang tid, sier Erlend Prytz, adm. direktør i bransjeorganisasjonen NORBOAT.

Nordmenn er fremdeles svært opptatt av båt og båtliv og foreløpige rapporter fra både inn- og utland er gode sett i forhold til de økonomiske uroligheter som ligger i kjølvannet av finanskrisen.

–Dønningene har på ingen måte gitt seg, men det kan se ut som det aller verste har gitt seg. Vi gleder oss over  lyspunkter fra messene i Bergen, Gøteborg, Frederica og Düsseldorf, sier Prytz i en pressemelding fra NORBOAT.

Han regner samtidig med at markedet skal ytterligere noe ned, men at det nå er tatt  mange grep for å justere inn bedriftenes omkostninger.

–Noen konkurser har det vært, og noen til kommer det dessverre til å bli, men jeg tror de som overlever vil komme styrket ut i andre enden, sier Prytz.  


Mange grep tas i bransjen, tiden brukes til ny teknologi, forbedret innkjøpsrutiner og ikke minst forbedret logistikk og systematisk planlegging.  På dette siste området som inkluderer mange elementer i bedriften er det svært mye å hente for bransjen. Norske forhandlere har ikke vært flinke nok til å planlegge.

–Jeg tror faktisk marginalkostnaden oversteg marginalinntekten for mange de siste årene med oppgang. Lysten etter å selge å få ut varene ble så stort at man glemte at man også skulle tjene penger, resultatene beviser jo det for mange bedrifter dessverre, de har ikke klart å legge seg opp kapital i de gode årene, sier Prytz.

Tall og fakta:

*Importen sank med 16,0 prosent i kroner fra 3,2 til 2,7 milliarder kroner

*Antall båter sank med 17,0 prosent fra 13.760 il 11.420.

*Sverige gjenintar førsteplassen med høyest markedsandel med 16,3 prosent, 443 millioner kroner.

*Finnene henvises til andre plassen med med 15,1 prosent og 409 millioner kroner.

*England (14,5 prosent og 393 millioner) tar tredjeplassen og skyver Tyskland (12,5 prosent og 340 millioner) ned på fjerde.

*Danmark er det eneste land som øker sin eksport til Norge, de øker med hele 17,1 prosent fra 41 til 48 millioner.

Annerledes landet Danmark

Danmark er det eneste landet som øker eksporten av fritidsbåter til Norge, og det med hele 17,1 prosent fra 41 til 48 millioner kroner.  I hovedsak dreier dette seg om seilbåter som representerer godt over 80 prosent av eksporten.  X-Yacht er et meget godt anerkjent og kostbart merke som produseres i Danmark. - Vi hadde relativt sett et godt år i fjor, sier Otto Backe i X-Yacht Norge.