Den nye styrhusversjonen.
Den nye Dolmøy bygges i Norge og skal kunne brukes av både handikapede og redningskorps.
Slik ser den nye åpne Dolmøy ut. I bakgrunnen nye lukkede styrhusversjonen som blir CE klassifisert B, om alt går som det skal.
Anders Hoff i prat med IMCI inspektør Olaf Hjelmeland.

Dolmøy 23 i to nye utgaver

I  fjor kåret vi  Dolmøy 23 til messens beste kjøp. I år er de tilbake med to nye utgaver av den populære skjærgårdsfiskeren. Nå håper de å slå knock-out på konkurrentene med en båt klassifisert som CE-B.

Publisert Sist oppdatert

Anders Hoff som driver med båtutvikling på Hitra i Sør- trøndelag går sjelden tom for nye ideer. I fhjor tok han markedet med storm med sin billige 23 fots-speedsjark. Produsert i Polen , men tegnet og konstruert på Hitra. Båten var solid, og prisen var dramatsik mye lavere enn mange andre han kunne sammenligne seg med. 42 båter har han solgt siden messen i fjor. Første helgen på årets messe hadde han solgt tre båter, fem seriøse var interssert, og han vile bli skuffet om de ikke passerte ti salg  løpet av hele messeperioden.

Nå har han flagget produksjonen av den nye modellen tilbake til Norge og Silver Plast på Møre. Den nye utgaven med lukket styrhus er nå i ferd med å bli CE-klassifisert B. Noe som er unikt for en slik båttype i Norge. Anders Hoff sier han vil satse på en type båt som kan brukes av redningskorps og folk med handikap. Derfor har han bygget om hele båten for å få den godkjent som B-båt. Han har blant annet fylt alle sidene med skumm. Langs hele kjølstokken er det nået lukket luftfylt rom som øker flyteevnen på båten. Skader du kjølen, vil det kun komme vann inn langs kjølen og ikke videre inn i båten. Han har også lagt inn flytetanker i begge sidene fra akterenden til styrhuset. Det er store luker i akterenden for at rullestolbrukere eller redningskorps med båre skal kunne komme seg greit om bord.

Når vi besøkte den superenergiske Hoff, hadde han nettopp fått inspektør Olaf Hjelmeland fra IMCI (International Marine Certification Institute) om bord. Han har fulgt arbeidene med båten over lengre tid, og mener det nå bare gjenstår justeringer før båten blir godkjent. Han påpekte blant annet at man måtte få til en noe bedre avrenning av vannet fra dekket. Han virket ellers imponert over den jobben som var gjort med båten så langt, men kunne ikke love noe ut fra prototypen på messen. Om to uker skulle han om bord i byggenummer tre hvor det var gjort utbedringer slik han hadde påpekt.

Hoff har i år også satset på en åpen versjon med kalesje og targabøyle i stål. Denne ser ut som en voksen skjærgårdsjeep, og skroget er det samme som på fjorårets salgsuksess. Denne båten produseres fortsatt i Polen både med og uten overbygg. 

Prisen på de nye båtene er fortsatt meget lave. Den nye styrhusutgave med åpen hekk og med klassifisering B, kommer på rundt 189 000 kroner de andre to utgavene ligger 10 000 under.