Kan du finne skille. Halvparten av dette Kebonystykket hadde ligget et halvt år i vann.
Man må jo skryte litt mener Polarfolkene. Miljøvernministerens besøk var populært.
Solveig Firing Lunde fra Regnskogfondet føler det er mye enklere å gå på båtmesse nå enn det var for bare få år siden.
Heretter kalt Kebonybåten. Så bra kan det bli ved på bruke regnskofrie materialer i båtinnredninger.

Kebony danker ut teak

Stadig flere norske båtprodusenter velger Kebony fremfor teak. Regnskogfondet priser det norske initiativet, og sier de ser klare forbedringer fra år til år når det gjelder teakbruken i norske båter.

Publisert Sist oppdatert

Solveig Firing Lunde fra Regnskogfondet tok turen sammen med oss i Båtliv rundt på årets Sjøen For Alle for å kikke båtbyggerne i kortene. På mange måter var det lettere enn noen gang å finne frem til de som ikke brukte teak, enn de som faktisk hang igjen gamle tradisjoner. Firing Lunde mener norske båtprodusenter tar dette mye mer alvorlig enn enkelte utenlandske. Dette fortjener honnør og respekt stilt opp i mot de som dekker seg bak argumentet om at de ”bare importerer”, eller at de sier de ”etterkommer kundeønsker”. 

-Kebony er spennende å følge. Treslaget som er laget av lønn, og deretter trykkimpregnert med en melasseblanding, gjør mye for bransjens renome.  Regnskogfondet merker en holdningsendring blant de norske båtprodusentene. At kundene følger opp og etterspør dette, er jo enda bedre, sier Firing Lunde.

Firing Lund får stadig mer støtte for sine argumenter blant ”gamle fiender”. Tor Oftebro har drevet som treimportør og har bygget mange båtinnredninger i regnskogsmaterialer. Nå er det slutt mener den erfarne trekjenneren. Kebony er helt klart det beste alternativet så langt. Det er hardere, og gir lettere vedlikehold. Teaken ble jo opprinnelig tatt i bruk for å gi seilerne bedre arbeidsvilkår på dekk. I motorbåtene har det jo for det meste blitt brukt for å pynte opp. Patinaen i Kebony er minst like lekker og fyller dermed et hvert behov i en motorbåt, sier Oftebro som til daglig driver Mandal Treinnredning.

Ekemplene på dagens brukere av Kebony er mange. Vi gikk først i land på standen til Polar. Der hadde de laget Polar 20 Electric med alt treverk i Kebony. En tvers igjennom miljøbevisst doning om man aksepterer glassfiber i skrog og overbygg. Miljøvernminister Eirik Solheim var nylig på besøk hos Polar, og ewtter å ha fått foredrag om miljøsnekka, var han ikke snauere enn at han mente dette måtte være båbransjens innertier av en båt.

Litt lenger borte i hallen står Sandøy Båtdekk. De leverer ferdige innredninger til mange båter, og sier de innen neste år har som ambisjon å levere minst 50 prosent av det de lager i Kebony. De hadde også gjort grundige tester av Kebony i de 3 årene de hadde brukt tretypen. Blant annet viste  de oss en treplate hvor halvparten hadde ligget nedsenket i saltvann i ett år. Deretter tatt opp å skylt ren. Det var nesten ikke merkbart for øyet hvor skillet gikk. Siden messeåpningen har de hatt over 100 konkrete spørsmål fra folk om ikke de kunne lage ny treinnredning i Kebony til diverse båter.

Ardea 27 Offshore, som er en av nyhetene fra NB, har Kebony i hele innredningen. Også på alle dørkene både inne og ute. Windy Skulle stille på messen med en 28-foter, men kom ikke. Skager, som er en ung snekkeprodusent, har også bestilt sin første treinnredning i Kebony. Ryktene går, svarte de når vi spurte hvorfor de hadde valgt Kebony. Og ryktene om Kebony, kan fort bli realiteter som løfter båtbransjen ut av den vedvarende hengemyra av en teakdebatt som har preget bransjen i mange år.

-De får i hvert fall god støtte fra oss i Regnskogfondet om de velger å være så kloke, sier Firing Lunde.