Fornøyde i Skager
Gode tilbud ga godt salg

Publikum sviktet båtmesse

”Sjøen for alle” hadde en nedgang i besøket på nesten 20 prosent i år, men salget var oppløftende.

Publisert Sist oppdatert

Publikum sviktet stort i helgene i år. En oppsummering etter lørdagen viser at det totalt hadde vært 37.035 besøkende på ”Sjøen for alle” de første ni dagene i år. Det er en nedgang på nesten 20 prosent fra 2008, og det var særlig i helgene at publikum sviktet.

Begge fredagene var nedgangen på over 40 prosent fra i fjor. Tidligere har messen stengt kl 20 fredager, mens den i år var kl 18. Utstillere Båtliv snakket med tror tidligere lukning er hovedforklaringen på den kraftige nedgangen på fredager.

I ukedagene var det halv pris for inngangsbillett, og nedgangen i besøket var betraktelig mindre i ukedagene enn i helgene. Nedgangen i besøket på ”Sjøen for alle” følger en langtidstrend med fallende besøk siden toppårene på 80-tallet da over 100.000 besøkte utstillingen. De fleste båtmessene i Europa har opplevd en nedgang i besøket i år, som ventet på grunn av konjunkturene.

Salgsøkning

Utstillere Båtliv har snakket med er imidlertid fornøyde med salget på ”Sjøen for alle”. Den lille snekkeprodusenten Skager meldte om salg av tre  båter på messa, og 22 hittil i år. Kellox hevdet at deres salg var opp 25 prosent fra i fjor.  Også storaktøren Erling Sande A/S kan meldte om godt salg. Lørdag formiddag var status 24 solgte Ibiza daycruisere, og totalsalget lå over fjoråret.

–Det er imidlertid litt vanskelig å si om markedet nå kan friskmeldes eller om salgsøkningen skyldes de mange gode tilbudene på årets utstilling. Vi håper at årets marked vil ligge på 2003-2004-nivå, sier markedsdirektør Stein-Harald Jørgensen i Erling Sande A/S til  Båtliv.