Eksperthjelp til vårpussen
Eksperthjelp til vårpussen

Eksperthjelp til vårpussen

Er det noe du lurerpå til vårpussen? Båtlivs ekspert på vedlikehold og praktiske tips har svart på mange spørsmål som kan hjelpe deg på vei. Her er noen av dem.

Publisert Sist oppdatert

En leser fra Lier Båtforening forteller at de plages av tjære på grunn av et alvorlig utslipp fra tidligere Nodest.

– Hvordan kan man lettest fjerne tjære fra båtene våre, spør Geir Helgerud Krosser. Han har prøvd diesel, gnukket og gnidd i timesvis.

– Margarin, anbefaler Tom Sollie. Ja, du leste riktig, rett og slett smør!

– Dette brukte vi før i tiden når vi var tilgriset av tjære fra steiner og fjell i vannkanten. Foruten felgrens som er et mer aggressivt rensestoff så har jeg ingen andre anbefalinger. Rett og slett, prøv Melange, sier Sollie.

Hvordan skal man fortsette?

En annen leser har tre lags primer fra Hempel og et lag Hard Racing som bunnstoff.

Hva anbefaler du at jeg videre skal bruke av bunnstoff for neste sesong, spør Jul-Øystein Stensen.

Tom Sollie anbefaler å fortsette med selvpolerende bunnstoff fra Hempel. En annen leser anbefaler igjen at så lenge det harde bunnstoffet virker så kan man avvente med å påføre nytt bunnstoff.

Førstegangs vårpuss

En fersk båteier med en Westbas 29 Offshore har hatt båten liggende i boblehavn i vinter.

– Kan du gi meg en trinnvis beskrivelse av hva jeg skal gjøre med båten over og under vannlinjen når våren kommer. Jeg kan svært lite om dette. Jeg vet for eksempel ikke forskjell på rubbing og polering, hard voks. Jeg har en båtpoleringsmaskin men ei gummiplate montert på. Rubber man for eksempel med selve gummiplata - eller skal det monteres noen ullgreier utenpå. Håper du kan gi meg en lettfattet veiledning, spør den ferske båteieren.

Tom Sollie svarer at vedlikeholdet til våren avhenger av hvordan båten ligger i boblehavn, om den er tildekket, om det er luftavfukter og om det har vært isdannelse i båten.

– Det kan være lurt å smøre på litt voks på tsatte steder hvor vann kan trenge inn, sier Sollie.

Så litt generelt om vårklargjøringen:

– Vask båten grundig med såpe og skyll godt. Forsøk med polish å virder om dette vil være tilstrekkelig før du går videre. Dersom du må rubbe, men bare

hvis det er høyst nødvendig, så bruk ullskive eller skumgummiskive med borrelås. Vær forsiktig med hastighet for du kan lett svi rubbingen inn i gelcoaten. (Blir brun -gult). Rubb kun små felter av gangen. Poler deretter med hardglans polish.

Under vann, spyl og sjekk bunnstoffet. Bruk fortrinnsvis samme bunnstoff som tidligere, anbefaler Sollie.

Jiff til reingjøring av skrog

Colin Bevan har sett at noen bruker Jiff når de vasker båten.

– Men er ikke det brutalt mot gelcoaten, spør han. Og lurer også på om det finnes andre rimelige hosholdningsmidler som kan brukes til daglig rengjøring av skrog og dekk.

– Joda, vist er Jiff brutal mot gelcoaten men den er effektiv og  gjør jobben der bruken av andre midler ikke gir resultat. Bruker du Jif må du vokse etterpå. Istedet for gelcoatrens har jeg selv prøvd forsiktig med sitronsyre på skjolder og dette har gitt greit resultat. Grønnsåpe er grei og mild men da må du skylle veldig godt etterpå, råder Sollie.

Ventetiden

Hvor lenge må en bunnsmurt båt stå på land før den kan sjøsettes, lurer en annen leser på.

– Bunnstoff kan være så mangt, men jeg antar at du bruker bunnstoff av typen som er i salg i dag. Vanlig, både hard og selvpolerende bunnstof må i hvert fall værte tørt og båten bør ikke sjøsettes før etter åtte timer, råder Tom Sollie. Ellers kan han fortelle at kobberstoff trenger bare et par timer, om det brukes.

– Ellers står det gjerne på anvisningen på boksen hvor lenge den må stå, påpeker Sollie.

Noe som går raskere?

Eieren av en 38-fots båt stoffet med Hempel Mille (selvpolerende) over flere år har fått et tykt lag som han vurderer å fjerne.

– Finnes det en mer enkel måte enn skraping og sliping, spør han.

Det finnes selvfølgelig snarveier, men det koster, for et av alternativene er å sette bort jobben for kalk- eller isblåsing, og isblåsing er også det beste, ettersom det ikke skader gelcoaten eller primeren.

Båtlivs ekspert svarer også at det finnes bunnstoffjernere å få kjøpt, og man kan til og med lage sin egen ved hjelp av én del kaustisk soda, to deler vann, samt litt iblandet tapetlim. Bunnstoff-fjerneren skal virke en time eller mer og (høytrykks)spyles bort. Utføres gjerne to-tre ganger. Skrapa er også viktig, kjøp heller en dyr skrape med utskiftbare blad. Forskjellen på en god og en dårlig skrape blir som natt og dag.