Søk i arkivet

Raske båter er lite populært hos enkelte forsikringsselskaper.
Raske båter er lite populært hos enkelte forsikringsselskaper.

Enorme prisforskjeller på båtforsikringen

Du kan spare 66.800 kroner årlig i forsikring på en båt til snaue én million kroner. Båtlivs undersøkelse avdekker enorme prisforskjeller på båtforsikringen.

Båtlivs undersøkelse viser at det kan være god timebetaling å ringe rundt til  forsikringsselskaper og sjekke priser. 

Skal du forsikre en 20 fots tresnekke som har en markedsverdi på 40.000 kroner kan du spare 2000 kroner på å velge riktig forsikringsselskap. Forsikringen på en landstedsbåt verdt 80.000 kroner kan variere med 4500 kroner. Vi har også sjekket premien for dagsturbåt  til 850.000 kroner, der vi fikk en prisforskjell på 19.000 kroner.  Den største forskjellen på årlig premie får vi på en 29 fots RIB til 895.000 kroner, med en prisforskjell på hele 66.800 kroner. Her kostet den rimeligste forsikringen 9500 kroner  og den dyreste 76.300 kroner.

Vi har i denne prisundersøkelsen tatt kontakt med 11 forskjellige forsikringsselskaper. Alle selskapene har fått forespørsel om fire båter (se båtfakta lenger ned på siden). Vi ikke gått inn i vilkårene, men vi har gjort forutsetningene så like som mulig.  Vi har bedt forsikringsselskapene om et pristilbud for en person under 20 år og en person over 40 år, for å se hvor store prisforskjellene er avhengig av alder. Forskjellen viser seg ikke å være så stor som vi hadde ventet. Flere selskaper kjører heller ingen forskjellsbehandling på gammel og ung, men det betyr ikke at unge forsikringstakere slipper billigst unna i disse selskapene.

Raske og upopulære

For en kunde under 20 år, bosatt i Bergen, krever TrygVesta ikke mindre enn 76.300 kroner for fartsbåten. Pressetalsmann Roald Stigum Olsen i TrygVesta sier at den høye prisen på fartsbåten baserer seg på mange forhold.

Følg med på hva som skjer. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

–Først og fremst tror- og håper vi det er få ungdommer slike fartsbåter er aktuelt for. Fartsbåter som dette har meget stor ulykkesrisiko. Når noe går galt, vil det lett kunne bli ulykker med stort omgang. Vi skal også være klar over at det ikke bare gjelder materielle verdier på egen båt som kan bli ødelagt, men skader og ansvar for øvrig og som lett kan bli langhalet , som personskader som kan gi utlegg ut livet, sier Stigum Olsen til Båtliv.  Han påpeker videre at det er direkte sammenheng mellom skaderisiko og alder.

– Ungdommer har betydelig mye større skaderisiko enn mer voksne personer. Vi mener derfor at forsikringsfellesskapet, du og jeg, ikke skal måtte betale for den risikoen vi vet er betydelig stor, sier Stigum Olsen.   

Konkurranse

Terra er blant selskapene med lave premier for vår dagsturbåt. Avdelingsleder Arild Svelmo forteller at et tøffere marked bidrar til lavere premier.

– Konkurransen i markedet har gjort at prisene er satt litt ned de seineste årene. Nå er ikke de båtene vi her har regnet på det som slår verst ut for oss, da fart er et avgjørende kriterium, og prisene begynner å stige fra 31 knop så slik sett kom to av båtene akkurat innunder den grense, sier Svelmo.


Gammel snekke      
  Bergen   Oslo  
Selskap <20 år >40 år <20 år >40 år
Selskap        
Dnb Nor 1445 1445 1445 1445
Norske Sjø 1031 1000 1145 1031
Sparebank1 1085 869 1282 1027
TrygVesta 1476 988 1476 988
Terra 1016 933 1058 968
Quality - - - -
Gjensidige 832 832 791 791
Atlantica 459 459 459 459
Tennant 2277 1722 2429 1792
If 1558 554 1389 482
         
Du sparer 1818 1263 1970 1333
         
         
         
         
Landstedsbåten      
  Bergen   Oslo  
Selskap <20 år >40 år <20 år >40 år
Selskap        
Dnb Nor 2049 2049 2049 2049
Norske Sjø 1000 1000 1000 1000
Sparebank1 2687 2150 3405 2723
TrygVesta 2908 1703 2673 1582
Terra 1957 1725 2085 1832
Quality 2080 2080 2080 2080
Gjensidige 1385 1385 1493 1493
Atlantica 1519 1519 1519 1519
Tennant 5003 2893 5564 3138
If 3729 1094 3405 1094
         
Du sparer 4003 1893 4564 2138
         
         
         
Dagsturbåten      
  Bergen   Oslo  
Selskap <20 år >40 år <20 år >40 år
Selskap        
Dnb Nor 8768 8768 8768 8768
Norske Sjø 5828 5245 6475 5828
Sparebank1 12093 9674 16082 12865
TrygVesta 13295 6988 13295 6988
Terra 6461 5477 6972 5903
Quality 5890 5890 5890 5890
Gjensidige 7106 7106 7106 7106
Atlantica 11564 11594 11564 11594
Tennant 21894 10639 24990 12047
If - 6594 - 6362
Norwegian Broker 6100 6100 6100 6100
         
Du sparer 16066 6349 19100 7037
         
         
         
         
Speedbåten        
  Bergen   Oslo  
Selskap <20 år >40 år <20 år >40 år
Selskap        
Dnb Nor 18574 18574 18574 18574
Norske Sjø - - - -
Sparebank1 33407 26796 44202 35363
TrygVesta 76300 39324 69065 35611
Terra - - - -
Quality - - - -
Gjensidige 14462 14462 15653 15653
Atlantica 25721 25721 25721 25721
Tennant 36227 16518 41472 18807
If - - - -
Norwegian Broker 9500 9500 9500 9500
         
Du sparer 66800 29824 59565 26111



Premiekalkulator på nett
Til forsikringssammenligningen har vi testet ut selskapene som tilbyr premiekalkulator. Vår erfaring er at disse  kalkulatorene har rimelig høy grad av brukervennlighet:
Norske Sjø
If Skadeforsikring
Dnb Nor
Atlantica

Båtene som det er tatt utgangspunkt i:

Gammel tresnekke
Lengde: 20 fot
Årsmodell: 1974
Motor: 18 hk diesel
Maks fart: 8 knop
Antatt verdi: 45.000 kroner

Landstedsbåten
Lengde: 17 fot
Årsmodell: 2003
Motor: 40 hk
Maks fart: 28 knop
Antatt verdi: 80.000 kroner

Turbåten
Lengde: 28 fot
Årsmodell: 2008
Motor: 190 hk
Maks fart: 30 knop
Antatt verdi: 850.000 kroner

Fartsbåten
Lengde: 29 fot
Årsmodell: 2008
Motor: 2 x250 hk utenbords
Maks fart: 54 knop
Antatt verdi: 895.000 kroner



Resten av artikkelen kan leses i Båtliv nummer tre. Artikkelen kan også lastes ned fra nett, gratis for abonnenter og 50 kroner for ikke-abonnenter.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen