Søk i arkivet

Lyst på et kystvaktskip?

Kystvaktskipet KV «Garsøy» går nå under hammeren på nettauksjon.

Garsøy ble opprinnelig bygd for troppetransport til Meløyvær fort i Nordland. Det seilte da mellom Harstad og Meløyvær.

Navnet Garsøy kommer fra stedsnavnet Garsøy ved Meløyvær. I forbindelse med nedleggelsen av Kystartillerifortene på 90-tallet og opprettelsen av det stående indre kystoppsyn, nå Indre Kystvakt, ble fartøyet overført til Kystvakten. Fartøyet ble ombygd for å tilfredstille kravene til et kystvaktskip. Operasjonsområdet for fartøyet var sone 6, fra Egersund til Stadt.

Følg med på hva som skjer. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

Nå selges KV «Garsøy» på nettauksjon med budfrist 3. juni klokken 14. Ifølge auksjonarius selges skipet i den stand den er uten noen form for reklamasjonsrett, garanti eller angrefrist, og det oppfordres på det sterkeste at fartøyet besiktiges  ved Haakonsvern før det gis bud. Prøvekjøringen gjorde personell fra kystvakta 12. mai i år.

Foreløpig bud er på 5,3 millioner kroner. Følg budrunden her.

TEKNISKE DATA
Størrelse LOA: 34m
Bredde: 7,2m
Dypgående: 1,8m
Deplasement: 95t
Egenskaper Patruljefart: 16-20 knop
Maksfart: 24 knop
Rekkevidde: 900-1000 nautiske mil
Slepekapasitet: 5 tonn
Hovedmaskineri: MVM DEUTZ, 604 BV8, 2 X 1142 hk
Hjelpemotorer: 2 x John Deere 4045 TFM
Ror: Tennfjord Thruster: Hydraulisk Schottel, aggregat påhengt bb. hovedmotor
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen