Røverkjøp av oppgraderte missiltorpedobåter
Røverkjøp av oppgraderte missiltorpedobåter
Røverkjøp av oppgraderte missiltorpedobåter
Røverkjøp av oppgraderte missiltorpedobåter

Røverkjøp av oppgraderte missiltorpedobåter

I 2003 ble seks missiltorpedobåtene i Haukklassen oppgradert for cirka 100 millioner kroner stykket. Trolig kan du snart kjøpe dem for en brøkdel av prisen.

Publisert Sist oppdatert

I første omgang er henvendelsen rettet mot Nato-land. Nettsiden auksjon.no som har solgt flere  båter for Forsvaret har nå lagt ut seks båter i Hauk-klassen for å sjekke markedet, om det er interesse blant Nato-land. Men etter hva Båtliv erfarer har det ikke vært noen interesse ennå. Den foreslåtte prisen per båt er foreløpig satt til tre millioner euro (ca 26 millioner kroner) komplett utstyrt og med nyoverhalte motorer og et topp moderne våpensystem som de siste årene er påkostet millioner.

Hvis den labre interessen fra Nato-landene vedvarer blir det mulighet for det private norske markedet. Er du våpenfantast, glem det. Båten blir da demilitarisert, altså strippet for det som måtte være av våpen. Prisen for den sjødyktige båten er da foreslått til 750.000 euro (sju millioner kroner). Er fortsatt interessen lav kan vi regne med at prisen settes ytterligere ned. Den er med andre ord prutbar. Er kjøperen i utenfor et Nato-land og ønsker å få med våpensystemet, skal salget godkjennes av Forsvarsdepertementet, utenriksdepartementet, Nato og USA.

Følg med på hva som skjer. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

Kan bli auksjonert

Egentlig skulle 14 motortorpedobåter skrotes. Det skapte store overskrifter da skrotingen startet for et par år siden. Nå er det åtte igjen. Forsvaret beholder to av båtene. De andre seks er lagt ut for salg med mulighet for en lykkeligere avslutning enn å ende i en spikerpakke.

– Primært ønsker vi å selge båtene til Nato eller PFP-land (land med gode forhold til Nato), slik at vi også får solgt våpensystemet, sier orlogskaptein Bjørn Stavrum som har jobben med å få mest mulig penger for forsvarets overskuddsmateriell.

– Er det ingen interesse der blir det mulighet for det sivile markedet, og vi har allerede et noen som er interessert, sier Stavrum. Han ser ikke bort fra at det kan bli en auksjon for å bli kvitt båtene.

– Hva synes du om at båter som er blitt påkostet så mye blir solgt på billigsalg?

– Jeg gjør bare en jobb for forsvaret og skal få mest mulig ut av det som Stortinget har bestemt. Jeg har nok ingen ”hard fealings” lenger, det er bare slik det er blitt, sier Stavrum.

Oppgradert for internasjonal innsats

For at fartøyene av Hauk-klassen skulle kunne gjennomføre internasjonale oppdrag ble de oppgradert i 2001-2002. Det ble gjort utskiftninger av våpenkontrollsystem og deler av navigasjon og sensorsystemene om bord i de 14 fartøyene. Det var blant annet to av disse båtene som deltok i FN-operasjonen i Libanon våren 2007. Det var i 2004 regjeringen besluttet en utfasning av Hauk-klassen, i forbindelse med innfasingen av den nye skjoldklassen.

Teknisk data for Hauk kl MTB

Byggested: Bergen Mekaniske Verksted/Westermoen Alta

Byggeår:  1977-1979

Klasse: Militær patruljebåt

Material: Skroget er en helsveist stålkonstruksjon. Dekkshus er av glassfiberarmert plast boltet til hoveddekk på påsveist karmplate

Lengde O.A.: 36,53 m

Lengde KVL 33,60 m

Bredde på spant 6,20 m

Dypgående akter ca 1,8 m

Deplasement ca 150+ tonn

Fart: 30 knop ved 1650 o/min

Max ca 34+ knop v/1900 o/min (ca 150 tonn)

Dieseltanker ca 20 m3 (6 tanker + 2 dagtanker)

Vanntanker ca 1,2 m3 ( tanker)

Fremdriftmotorer: 2 stk MTU 538 MD 16V TB91 3600 hk

Fremdrift akslinger 2 stk. 3 bladet fast propeller

Hjelpemotorer 2 stk Mercedes Benz OM401, 144 hk

Besetning : 7 offiserer, 13 menige

Lugarer: En enmannslugar, tre tomannslugar, En tremannslugar, en 13-mannalugar og to messer med to og fire soveplasser.

Max personer 24 mann

Haukklassen er bevæpnet med seks Pingvin sjømålmissiler, to torpedper, to Mistral antiluftmissiler, en 40 mm kanon og tre mitraljøser.