Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!
Båten som tåler det meste!

Båten som tåler det meste!

Med Paragon 31 tar Nimbus sjumilssteg opp mot de tøffeste i klassen, og sjelden har vi krysset av så mange høye tall på testskjemaet som denne gang. Heng med om du våger å bli bløt, for her gikk det i 30 knop selv om sjøene tilsa snekkefart.

Publisert Sist oppdatert

Vi kalte 25-foteren en tøffing med IKEA-innredning. Med det mente vi at den var preget av finske targatradisjoner som har mye rettvinklet treverk i feil farge, og som på slike båter rett og slett ikke passer like godt inn som i en ”gentlemans yacht”. At førerstolen ikke hadde sidestøtte, og at rattet stod rettvinklet på instrumentpanelet glemmer vi når vi setter oss bak spake og ratt i storesøster. Alt med denne båten oser av selvtillit og godt og klokt håndverk. Vi hadde nok sett for oss en enda mer dristig og moderne designmessig båt. Slik var den i hvert fall blitt fremstilt i de første tegningene som hadde lekket ut om båten for et år siden. Når vi så dem skjønte vi likevel at det var tatt grep om mye av den kritikken som hadde kommet mot 25-foteren og den noe uharmoniske innredningen. Men som sagt, ikke alt blir like glanset som papiret. Vi valgte likevel å se denne båten med helt nye øyne, bruke mer tid på prøvekjøring og gjennomgang. Det fortjener Nimbus, som har et av de beste navnene i skandinavisk båtbygging.

En motor er nok

Paragon 31 er utstyrt med en Volvo D6 370 motor. Ut fra et sikkerhetsmessig syn skulle man tro at de hadde valgt en løsning med to motorer, men vekt, forbruk og miljø er viktige faktorer for Paragonfolkene. Fartsmessig betydde det ingenting. Vi makset båten på 38,2 knop, og fant ut etter en nøye forbruksgjennomgang at komfortfarten lå på hele 26.5 knop (44 liter per time/ 1,7 liter per nautisk mil). Det er bra for en båt som er både stor og tung.

Vi har kjørt test på flere av de andre ”Styrhusbåtene”, og mange sverger til aksling. På Paragon 31 fungerte Volvodrevet utmerket. Vi merket rask at båten likte mye utover-tilt på drevet, og at den var følsom for sidebelastninger. Men en liten beføling av trimplanknappen rettet raskt opp skjevheter. Med begge sidedørene lukket var det lite støy. Her hjelper det jo også på at båten bare har en motor.

Bra plass både inne og ute

Paragon 31 er en båt du føler har mye plass. Ute kan du bevege deg fritt på brede dollbord fremover mot fordekket. Solide rekker sørger for at du føler ferden trygg selv om det blåser opp til flere sekundmeter. Akterdekket er stort nok til at man kan sole seg i bredden. Også her er rammen rundt dekket solide høye rekker med åpningsbare dører ut mot badeplattformen.

Flybridgen er ikke stor, men har plass til fører og to passasjerer. Her sitter du som kongen på tronen, øverst og med god utsikt. Du sitter faktisk tørrere her opp enn det du føler når du står i styrhuset. 

Paragon sliter med at den er våt. Dette jobber nå verftet med å rette på. Skjønt våt. Vi kjørte båten i 30 knop gjennom til dels store bølger utaskjærs. Fire solide vindusviskere sørget for at sikten var god hele tiden, men glem for all del ikke å stenge dørene når du bruker båten i stor sjø.

Innvendig er det også mye boflate for en båt som fokuserer mye på tøft bruk. Foran under dekk er det gitt plass til bysse på babord side, enkel men funksjonell. På styrbord side ligger toalettet. I front en stor u-sofa med liggemuligheter ved å senke bordet.

Oppe i styrhuset er det sittegruppe til sekspersoner. Senker man bordet, som under fart heises opp under taket, kan man spise trangt.

Paragon 31 er utstyrt med en akterkabin hvor tre voksne kan sove fordelt på en grei enekltkøye og en ikke stor dobbeltkøye.

Den største forbedringen fra 25 foteren var imidlertid førerplassen. Her hadde man fått justerbart ratt, og setet hadde god sidestøtte med fjærdemping som kunne tilpasses førers vekt.

Båten vises på Båter i Sjøen

Les mer om denne båten i BÅTLIV nr. 8 som kommer i oktober.