Søk i arkivet

RS
RS "Stavanger" ankommer Bygdøy, Sjøfartsmuseet etter sin siste seilas. Taler ved generalsekretær Øyvind Stene, museumsdirektør Petter Omtvedt og skipsfører/prosjektleder Johan Petersen. Det var også sang av Det Norske Jentekor og en monolog ved ... Foto:
Til kai - for siste gang. (Foto: Ingar Bie/ Redningsselskapet)
Til kai - for siste gang. (Foto: Ingar Bie/ Redningsselskapet)
På vei inn Bygdøynes. (Foto: Ingar Bie/ Redningsselskapet)
På vei inn Bygdøynes. (Foto: Ingar Bie/ Redningsselskapet) Foto:
Frisk runding ved Tønsberg Tønne fredag! (Foto: Truls Antonsen/Redningsselskapet)
Frisk runding ved Tønsberg Tønne fredag! (Foto: Truls Antonsen/Redningsselskapet)

«Stavanger» på plass på Bygdøy

I strålende solskinn ankom RS 14 «Stavanger» Sjøfartsmuseet på Bygdøy, for egne seil for siste gang. Nå blir veteranen museumsskip under tak.

Mange redningsselskapsvenner og veteranbåtinteresserte var til stede da Colin Archer-skøyten seilte inn til hovedstaden søndag. Nå skal «Stavanger» altså under tak, slik planen har vært hele tiden siden Redningsselskapet overtok det 108 år gamle fartøyet fra forrige eier.

Og nettopp de forrige eierne, familien Jul Nielsen, får mye av æren for at museet nå får en en svært original redningsskøyte i sine samlinger. Familien, som blant annet seilte henne på langturer, valgte kun liten grad å endre og modernisere skøyten, og etter en restaurering i 2001/2002 fremstår nå RS 14 «Stavanger» i tilnærmet original stand.

Det betyr blant annet at seil og årer er eneste fremdriftsmiddel, at oppvarming og byssefyring skjer med ved og kull - og at vannet oppbevares på tønner.

RS 14 «Stavanger» var inntil helgen også unik i den forstand at hun var den siste norske båten av noe størrelse som ennå ble seilt uten maskin eller moderne hjelpemidler.

Hun har de siste årene blitt brukt til dokumentasjon, opplæring og PR-seilaser for Redningsselskapet, men nå går veteranen altså på land på Bygdøy - og naboskapet blir det mest fornemme tenkelig i norsk sjøfartshistorie, med «Fram» og «Gjøa» like ved, mens vikingskipene i alle fall inntil videre hersker på andre siden av veien.

Rundt dette helt spesielle fartøyet skal det nå bygges opp en helhetlig utstilling av Redningsselskapets historie


Fakta, RS 14 «Stavanger»
Byggeår: 1901

Tegnet og bygget av: Colin Archer

Lengde: 47 fot
Bredde: 4,65 m

Deplasement: 31 tonn
Seilareal: 110 kvm
Pris 1901: 10.363 kroner

Tjenestetid: 1901-1938
Reddet: 53 personer
Assisterte: 2996 fartøy

Foto, hovedbildet: Ingar Bie/ Redningsselskapet
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen