Søk i arkivet

Taket på den overbygde utgaven av Lear 204 kan justeres i høyrden. Praktisk ved bilslep eller landligge.FOTO: www.lear-electric-boats.com
Taket på den overbygde utgaven av Lear 204 kan justeres i høyrden. Praktisk ved bilslep eller landligge. FOTO: www.lear-electric-boats.com
Lekkert interiør i hyggecruiseren Lear. Uten motrostøy! Foto: www.lear-electric-boats.com
Lekkert interiør i hyggecruiseren Lear. Uten motrostøy! Foto: www.lear-electric-boats.com

Ny el-båt i Norge

Amerikanske Lear Boats 20-fots Lear 204-modell introduseres nå på det norske markedet. Båten, som ble omtalt i Båtliv for vel et års tid siden, er spesialbygget for el-drift.

Det er Lysaker-firmaet Kontroll Elektro som nå tar inn nyskapningen til Norge - under ett år etter den første europeiske visningen.
- Lear 204 får en pris i Norge fra 259.000 inklusive moms for modellen uten tak, og vi tilbyr også leasingavtaler, opplyser Øivind Krog Nilsen ved Kontroll Elektro, som lanserer båten på nettstedet www.nofuel.no.

- Hva slags kunder tror dere vil velge denne båttypen?
- Den er for eksempel perfekt for turistdestinasjoner og spa-hoteller rundt om i landet, enten de befinner seg i smult farvann langs skjærgården eller ved innsjøer, mener Krog Nilsen.
- Dessuten er Lear 204 jo perfekt til å ha møter i. Båten beveger seg jo uten en lyd! Vi har også tenkt at den kan leveres med mobilt bredbånd og trådløst nettverk som standard, som et mobilt kontor.

Fabrikken bygger Lear 204 med lang rekke ulike overbyggsløsninger, og både skrog, rorsystem og den fembladete propellen skal som tidligere omtalt være konstruert fra grunnen av med tanke på el-drift.

Lear 204 kan gå vel ti timer på en lading når batteriene er nye og har en effektiv marsjfart 4.3 knop, men kan med med ekstra effektpakke øke motorkraften betydelig, til vel ti hestekrefter. Båten gjør da 6,6 knop, noe som gir en ekstra sikkerhet under drift i mer vær- og strøm-utsatte deler av landet.

Maskinen er en 36V, elektronisk styrt likestrømsmotor, drevet av seks AMG-batterier. Den teoretiske rekkevidden er vel 40 nautiske mil på én lading, eller omtrent ti timers drift. Modellen er primært beregnet for rolige fartsforhold, men er slett ikke noe leketøy. Den er godt utstyrt, kan strandsettes om nødvendig og har en kapasitet på 9-11 passasjerer som standard. Bredden på over åtte fot bidrar til stabiliteten og gode plassforhold for en så pass liten båt.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen