Kjøleboks i bordet
Toalett under fordekket
Doble batterier akter
Styrekonsoll i midten
Fint utekontor

Lydløs amerikaner

Selskapet nofuel.no har introdusert en el-båt med unorske linjer på det norske markedet. Bli med om bord og ta en titt.

Publisert Sist oppdatert

Det er Lysaker-firmaet Kontroll Elektro som nå tar inn nyskapningen til Norge. Salgsagent Jonas Broman Olsson mener båten henvender seg til helt nytt publikum, som kanskje ikke er båtfolk fra før av.

–      Vi tror det kan være et marked for denne typen båter for firmaer som mobilt kontor, til bruk i events og på innsjøper, sier Broman Olsson.

Med normal batteripakke kan båten kjøres i ti timer i fem knops fart, hevder han. Maskinen er en 36V, elektronisk styrt likestrømsmotor, drevet av seks AMG-batterier. Den teoretiske rekkevidden er vel 40 nautiske mil på én lading, eller omtrent ti timers drift. Modellen er primært beregnet for rolige fartsforhold, men er slett ikke noe leketøy. Den er godt utstyrt, kan strandsettes om nødvendig og har en kapasitet på 9-11 passasjerer som standard. Bredden på over åtte fot bidrar til stabiliteten og gode plassforhold for en så pass liten båt.

 

Lear 204 får en pris i Norge fra 259.000 inklusive moms for modellen uten tak. Båtliv tok en titt om bord i den første Lear 204 i Norge, og fikk se en unorsk båt. Bruksområdet kan kanskje sammenlignes med en åpen snekke, men her er det litt mer komfort enn vi er vant med fra åpne båter: Toalett forut, kjøleboks i bordet, vask og stort stereoanlegg i amerikansk stil.

 

–      En stor fordel med el-båt er at den er lydløs, sier Broman Olsson.

 

Les mer også: Ny el-båt i Norge