Luksusbåt basert på norskutviklet skrogform

Når den kjente konseptdesigner Wally inngår samarbeide med motehuset Hermés er det med et norskutviklet skrog som basis

Publisert Sist oppdatert

Monacos luksusbåtbygger Wally har slått seg sammen med det franske motehuset Hermès og skapt WHY, Wally Hermès Yachts. Nå vises den første båten som er basert på et norsk konsept, Ramform skroget, laget fort offshore industrien og særegent ved sin store bredde i forhold til lengden.

WHY er et resultat av et samarbeide mellom de to selskapene siden 2008 der begge er likeverdige partnere og har som formål å redefinere motoryachting slik som Wally med sine italienske designere redefinerte luksusseilbåtene på nittitallet. Norske «Nariida» ex «Wallygator» tilhørende Morten Sigval Bergesen er et eksempel på det. Både Wally og Hermés er involvert i alle stadier av design og utvikling.

Båten som er  58m (190ft) lang og 38m (125ft) bred vil bli vist ved Ancona verftet på Italias Adriaterhavskyst.

Basert på det norske Ramform skroget vil båten ha et boområde på hele 3400 kvm inkludert uteområder, et persiennelignende soltak, 25 meters svømmebasseg og 36 meters strand på akterdekket. Den har plass til 12 gjester og et mannskap på 20.

Båten skal være utstyrt med 900 kvm solsellepaneler og den utradisjonelle skrogformen skal gjøre det mulig å spare inn et dieselforbruk på ca 200 tonn årlig. Marsjfarten er bergenet il 12 knop, mens den kan gjøre 14 knop på full fart.

Med hovedkontor i Monaco, utvikler Wally motor- og seilbåter opp til superyacht størrelse.

Motehuset Hermès er basert i Paris og har sin historie så langt tilbake som til 1837