Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an
Jeanneau leder an

Jeanneau leder an

Jeanneau er blant de mest aktive verftene for tiden. De spyr ut nye båter, mens andre tørker svetten for å overleve. I Genova lanserte de blant andre Leader 9 og 10.

Publisert Sist oppdatert

Leader  9 og 10 er tre utpregede sportscruisere. For meg minner de mye om vår egen Marex Skandinavia på grunn av det skyvbare stofftaket. Også franskmennen har skjønt at skal de eksportere til andre steder enn Middelhavet, er det nødvendig med tak på båtene.

Det som likevel slår oss er hvor flinke de er til å åpne for lys. Stofftaket gjør jo dette praktisk talt til en daycruiser om man ønsker det. Det er brukt store glassflater der det tidligere var lukket med harde glassfiberflater. Nå er det i stedet sotet glass som gjør at du henter inn mye lys både til toalettrom og i salong under dekk. Noe av intimiteten forsvinner selvsagt. Mange andre har også noe å lære av hvordan man nå kombinerer glassflater langs skutesiden i stedet for små ”koøyer”. Igjen handler det om å åpne for lyset som igjen gir inntrykk av mer rom om bord.

Innredningen matcher alt lyset veldig godt, og til forskjell fra våre hjemlige produsenter slipper franskemnene til lysere tresorter i mye større grad. De er også flink til å bruke lyse kontrasflater i skottvegger.

Franskmennene er opptatt av god mat. Pantryet i begge båtene er godt utstyrt. Det er gitt plass til stort innebygd kjøleskap og både gass- og microbølgeovn.

Det som skiller 9 og 10 er eierlugaren. På 10 er den skilt fra resten av salongen. Dette gjør den til en mer rendyrket bobåt.

Løfter vi blikket og går ut av de indre gemakker, så fortsetter følelsen av å være om bord i en større båt enn de faktiske tall sier. Nok sitteplasser over alt. Til og med en egen ”solseng” inne under stofftaket? Fungerer sikkert når taket er skøvet bakover.

Det er brede gode dollbord som fører frem til det store fordekket. Der er det også dobbel solseng. Badeplattformen innbyr til både soling og bading. Lett tilgjengelig, stengt med en grind.

Leader 8 inngår også i serien av nye 2010 modeller. Denne minner mye om Bavarias nye 28 Sport, og vil nok være en klar konkurrent. Dette er åpen daycruiser med standard targabøyle.

Fakta om Leader 9:

Lengde: 9,77 m

Bredde: 3, 30 m

Dybtgående: 0,91 m

Vekt: 4350 kg

Sengeplasser: 4

Motor: Både bensin og diesel i flere utgaver.

Drivstofftank: 490 l

CE: B