Watski viser el-båt i praktisk bruk
Watski viser el-båt i praktisk bruk
Watski viser el-båt i praktisk bruk

Watski viser el-båt i praktisk bruk

Utstyrsleverandøren Watski har tro på kombinasjonen av miljøbåten Greenwave 515 og den nye, kraftige Torqeedo el-motoren. I en fersk filmsnutt viser selskapet at båten duger, i alle fall til hyggeturer i pent vær.

Publisert Sist oppdatert

Den svenskbyggete 17-foteren Greenwave 515 er spesialutviklet for el-drift og marsjer fint rundt fire knop med den 4 kW sterke, brønnmonterte påhengsmotoren.

- Båten har da en praktisk rekkevidde på vel 50 nautiske mil, sier Greenwaves Arne Åkerman, som demonstrerer modellen.

Topphastigheten er omtrent femti prosent høyere, men da tømmes batteriene nokså fort. De ekstra ressursene likevel er gode å ha i bakhånd for å takle problematisk vind og strøm - eller om det haster litt å komme utpå.

Like interessant er det at Torqeedo-maskinen kan kombineres med 2x125 watt solcellepaneler for både landing og drift. På en fin sommerdag vil den 350 kilo tunge båten drives av solen alene, i en fart på vel tre knop. Det er ikke mye, men altså en fart som oppnås helt uten støy, utslipp og ladekostnader. Det eneste som er mer miljøvennlig er å sette seil eller ro.

 

Solcellene lader  batteriene på noen dager, så selv med normal, flittig bruk kan mange Greenwave-eiere trolig glemme alt som heter lading og landstrøm.

Se filmen her

Pris for båt og motor er 130.000 svenske kroner, vel 105.000 norske kroner etter dagens kurs. Dette er altså en rimelig båt, selv om panelene kommer i tillegg. Solcellepanelene koster i underkant av 10.000 svenske kroner stykket, men Watski har ikke lagt ut informasjon om pris for montering, targabøyle og eventuelle regulatorer.

Uansett er Greenwave/Torqeedo et rimelig alternativ til noe større og langt mer påkostede el-båter som Lear og Polar 20.