Litt retro l linjene, men ultramoderne i alt annet.
Slik virker det hele.
Her lukker man baren for kvelden.
Dobbelsengen i frontlugaren. Sengene kan skyves sammen og danner da en bred dobbelseng.
Toaltetrom med dusj.
Lekre linjer!
Ikke så værst å se på heller?
Fine og godt beskyttede dollbord.
Her er hekken felt ned slik at man vinner 80 centmeter i lengden.
Byssa er lekker og åpen som en bardisk mot akterdekket.
En grønn kjempe.
Fra fodekket og akterover.
Salongen fra akterdekket.

Herlig hybrid tar bølgen

Den er hverken grønn eller stygg. Greenline Hybrid 33 er så langt det nærmeste man kommer et normalt båtliv, og likevel ha god samvittighet for både størrelsen og forbruket. Nå er den også nominert til åerts båt i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Litt retro l linjene, men ultramoderne i alt annet. Greenline 33 viste seg så vidt for publikum under messen i Düsseldorf i vinter. Da som  en modell. Nå står den ferdig på båtutstillingen Hanseboot i Hamburg, og byggenummer en er allerede levert en kunde i Kroatia. Ryktene vil ha det til at han ringte og klaget på båten til verftet. Han ble så innmari lei alle som kom forbi å trykket trynet sitt helt inntil vinduene for å se hva dette var for en båt.

Spøk til side. Greenline 33 Hybrid er blitt en delikat båt. Fra baug til akter, er det kvalitet i alle ledd. Vi har snakket med kolleger som har testet båten, og deres meninger er alle fulle av ros.

-For første gang har man klart å skape en hybridbåt som kan kalles for båt. Alt annet har vært rariteter, som ikke nødvendigvis er ment og selges, sier sjefredaktør Lori Scüpbach i det sveitsiske båtbladet Marina.

Han ble mest imponert over at båten faktisk kunne ta seg frem kun på bruk av energien fra det store solcelletaket. Ble det for lite lys, koblet batteriene seg inn automatisk og hjalp til med fremdriftsenergien. Båten er også testet utenfor Holland i 25 sekundmeter vind og med to meter høye bølger. Også her skal båten ha klart seg strålende sammenlignet med båter med langt mer fartstid.

Få de siste båtnyhetene på e-post hver fredag. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

Innvendig er Greenline en perle av en båt. Dette er ingen familiebåt i den forstand. Her er det gitt stor plass til en rederkabin helt i front. Her kunne sengene skyves fra hverandre slik at sengene åpnet seg og dannet en vanlig v-køye. Genialt om man ønsker å ligge hver for seg med god plass til å sprette ut for nattlige toalettbesøk. På den måten fikk man også utnyttet sidene til stuerom. Det var et romslig bad med dusjhjørne. Det var to dører inn til toalettet slik at man ikke behøvde å vekke vertskapet for å ta kveldsstellet. De store vinduene og den gode ståhøyden under dekk gjorde båten lite klaustrofobisk. Her var det både nok lys og luft.

Apropos lys. Det blir stadig mer vanlig å åpne hele salongen ut mot akterdekket. Det kunne du også om bord i Greenline 33. I tillegg kunne man øke båtlengden med nesten en meter fordi hele hekken kunne felles ned og bli til en gedigen badeplattform helt flush med resten av akterdekket.

Byssa var vendt ut mot akterdekket, og dannet en slags bar for både inne- og utebruk. På fordekket var det egen solseng. Dit kunne man ta seg ganske trygt, men en smule trangt på de dype og trygge dollbordene. Fribordet skjermet hele veien frem til solplassen. Vi stusset litt over trebruken om bord, og kanskje kunne man hentet inn enda litt mer ekstra energi om man lot dekket være udekket.

Prisen er enda ikke fastsatt, men grunnmodellen selges for litt over 100 000 Euro her på utstillingen i tyskland. Med alt utstyr og største motorvalg vil den nærme seg det dobbelte.

Greenline er en av tre båter/utstyr som i år er nominert til innovasjonsprisen i European Powerboat of the Year. 

Fakta om Greenline

Lengde: 9,99 m

Bredde: 3,49 m

Dybde: 0,65 m

Tomvekt: 4500 kg

Soveplasser: 5

Toilets/washrooms 1

Drivstoff: 400 l

Vanntank: 300 l

Motor: Diesel VW Marine TDI 75-4

Max fart: 10 knots

Rekkevidde I syv knop er 700 nautiske mil

CO2 utslipp i syv knop ert lik 15 gr per nautisk mil

Fart med elektrisk motor er opp til 6 knop

Fart og rekkevidde med batterier er fem knop og circa 20 nautiske mil

Design: J&J Design

Utvikling og bygging Seaway Slovenia

CE B