Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?
Prestigebåten?

Prestigebåten?

Dette er båten alle skal måle seg mot sier franske Jeanneau om sin splitter nye 39 foter. Vi har sett grundig på båten, og mener verftets påstand er en sannhet med modifikasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Italeienere og franskmenn elsker å ta seg ut. Nå konkurrer de også om hvem det er som setter standarden for utviklingen av Europas beste båter. Prestige 39 fra franske Jeanneau, mener i hvert fall at det er de som har laget den ultimate flybridgebåten i 40-fots klassen. En sannhet med modifikasjoner mener vi.

Få de siste båtnyhetene på e-post hver fredag. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

Den er vakker, det er det liten tvil om. At en flybridgebåt på 40 fot har to sovekabiner mener vi skulle bare mangle. At hver av kabinene har sitt eget dusj og toalettrom, sier vel noe om målgruppen. Dette er en båt for et voksent par som gjerne tar imot et annet voksent par for en helegseilas. Egentlig har vel dette vært trenden for denne typen båter gjennom de siste 15 årene i Europa. Det som er nytt nå, er vel å få plass til tre kabiner, slik a man kan ta med seg familien på ferie. Det skal sies at det er muligheter for å re opp til to ekstra i salongen.

Jeanneau 39 Prestige har på alle måter et innovativt design, men det finner vi hos mange av konkurrentene også. Skroget på båten er i følge nytegnet av Michael Peters, og båtens sjødyktighet fremheves av verftets representanter på messen her i Hamburg. Prestige 39 har store glassflater oppe i salongen som gir et lyst og åpent inntrykk mot sjøen. Dette letter også utsikten for skipperen som på alle måter blir godt tatt vare på i denne båten.

Vi savner derimot de store vinduene på siden slik vi har sett det på den nye Leader serien fra samme produsent. Dette ville gjort både byssa og sovelugarene lysere.

Byssa er plassert ”nede”, i direkte flukt med sovelugarene. Byssa virket unødvendig mørk både i valg benkeplater og tresorter. Når man i tillegg bare får drahjelp av et lite vindu, blir det litt sånn koking i kjelleren følelse. Det blir også lengre å gå for kokken om han eller hun ønsker å servere ute eller på flybridge. Her har vi nok sette mer innovative løsninger.

Flybridgen er imponerende, og på gode sommerdager vil dette bli favorittplassen. Her kan man sitte eller ligge, spise og drikke. Bruke den slik en takterrase skal brukes. Verftet har også prioritert en skikkelig førerplass med god ergonomi og en skikkelig stol til skipperen. Mange produsenter slurver mye her. På grunn av at du sitter så høyt og dermed får store utslag i forholdsvis liten sjø er det viktig med en stol som gir skikkelig sidestøtte. Godt jobbet Jeanneau!

Akterdekket er stort og rent, og du kommer deg lett ut til en tilsvarende stor badeterrase.

Dollbordene er brede nok til at du kommer deg trygt frem til fordekket, som også har den obligatoriske solsengen.

Spesifikasjoner:

Lengde: 12,15 m

Bredde: 3,90 m

Vekt: 8500 kg

Soveplasser: 4/6

Motor: 2x330

Drivstoff: 800 l

Vann: 400 l

CE: B