Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt
Formel-1 rebellens nye båt

Formel-1 rebellens nye båt

Formel 1 sirkusets Bad Boy, Edmund "Eddie" Jordan, har vært og handlet båt. Nå har Michael- og Ralf  Schumackers læremester bestilt seg en 150 fots Sunseeker trideck megayacht.

Publisert Sist oppdatert

Dette er båt nummer tre i rekken av store yachter for motorgale Jordan. Båtliv ble invitert om bord i den 37 meter lange superyachten hans allerede for tre år siden under et besøk på båtmessen i Cannes. Også dette en trideck utgave, men 10 meter kortere enn den nye han nå har bestilt. Båten skal leveres like etter båtmessen i London i januar 2011.

Det er ikke bare lengden som skiller Jordans nye båt fra den gamle. Sunseeker har også tatt opp i seg det moderne menneskets stadige behov for fysiske utskeielser, og en egen trimavdeling er det selvfølgelig gitt plass til. Innvendig er den også blitt mye lysere i materialvalgene. Det er også gitt plass til flere gjester og et noe større mannskap. Vi snakker om en båt som i tillegg til de tre hoved-dekkene, også har en egen mannskapsavdeling i ”kjelleren” , og en flybridge større en helikopterdeket på regjeringsbygget. Skipperen bor ii en egen liten studioleilighet i bakkant av broen.

Eddie Jordan har lenge blitt sett på som en rebell i formel-1 miljøet. Han har sitt eget rockeband, og for noen år siden etablerte han også TV serien ” Eddie Jordan`s Bad Boy Racers”. Her tok han inn kriminelle ung-gutter som likte å stjele biler, og satte dem på et ”særdeles intensivt” kurs i bilmekanikk. Han ble en slags verksmesternes svar på Gordon Ramsey i Hells Kitschen.    

Dette er et havgående fartøy beregnet på å bevege seg mellom kontinentene. Det har plass til 59 000 liter  drivstoff. Med dagens dieselpriser i Norge vil det koste cirka 550 000 (over an halv million) å fylle tanken. Det gjør at båten kommer meget langt med sin estimerte toppfart på rundt 20 knop. Alt som fines av moderne elektronikk har fått plass på broen i denne superyachten.

Det er egen avdeling for et mannskap på åtte, hvor de kan leve atskilt og uforstyrret fra de andre som måtte befinne seg om bord. Apropos det, så er det plass til 12 gjester i seks dobbellugarer, som alle er små suiter med eget stort bad og hydrauliske balkonger som kommer ut av skutesiden.

Det er tre megadekk som kan romme et helt konsertpublikum. Greit for en eier som er kjent for å være utpreget sosial, og som alltid ”plager” gjestene sine med egenkomponert rockemusikk. Men han er også familiemann, og når vi besøkte yachten hans i Cannes stod alle familiebildene fremme for å understreke at det finnes andre ting enn raske biler, villige kvinner og champagnegulpende unggutter. 

Få de siste båtnyhetene på e-post hver fredag. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

Jordan er gründer og tidligere eier av Jordan Grand Prix, et Formel-1 team som opererte fra 1991 til 2005. Racingfantasten la grunnlaget for Jordan Grand Prix i 1991, da han ansatte den anerkjente Gary Anderson som sjefkonstruktør. Teamet vant raskt respekt, og viste seg som en stor underdog med vinnertalent. Samtidig oppdaget Eddie Jordan en ung tysker ved navn Michael Schumacher og ga han sin Formel 1 debut. Flere skjønte talentet til den unge tyskeren, og han ble raskt hentet over til Benetton teamet.

Sin beste sesong som teameier hadde likevel Jordan i 1998 da førerne hans, Ralf Schumacher og Damon Hill tok første og andre plass i det Belgiske Grand Prix. Året etter fulgte han opp suksessen med å ansette Heinz-Harald Frantzen som tok en tredjeplass sammenlagt i debutsesongen.

Etter å ha solgt teamet sitt i flere omganger, befinner han seg i dag i kulissene, og fungerer som ekspertkommentator for F1 dekning på BBC sammen med David Coulthard.

Spesifikasjoner:

Lengde: 46m (150 fot)

Bredde: 8,5 m (28 fot)

Dyptgående: 2,47 m

Drivstoff: 59000 l

Ferskvann: 12000 l