Like sprek, men mindre tørst
Målinger gjort av Suzuiki selv, der de sammenligner gammel DF60 mot ny DF60.
Målinger gjort av Suzuiki selv, der de sammenligner gammel DF60 mot ny DF60.
Like sprek, men mindre tørst

Like sprek, men mindre tørst

– Denne 60-hesteren bruker like mye drivstoff som en eldre 9,9-hesters påhenger.

Publisert Sist oppdatert

Forbruket går stadig nedover med nye båtmotorer. Denne nye 60-hesteren fra Suzuki viser potensialet.

– Kjører du denne med en 17-fots båt med 60 hestekrefter i 20 knop og 4000 omdreininger, bruker den seks liter bensin i timen. Det tilsvarer 0,3 liter per nautisk mil, sier Stein Harald Jørgensen hos importøren Erling Sande.

– Sammenlignet med forgjengeren til Suzuki på 60 hestekrefter er dette 54 prosent av forbruket. Denne 60-hesteren bruker like mye bensin som en gammeldags totakter med 9,9 hk i marsjfart, fortsetter Jørgensen.

Det lave bensinforbruket forklares blant annet med et system som samler inn data fra sensorer plassert i viktige områder på motren og behandler informasjonen med en 32-bits datamaskin som deretter beregner den optimale mengden drivstoff som trengs.

DF60ATL som er betegnelsen til motoren, får en veiledende utsalgspris på 84.990 kroner. Det inkluderer kontrollboks, instrumenter og propell.

– Dette er verdens letteste motor i sin klasse, sier Jørgensen. Vekten er oppgitt fra 102 til 108 kilo. Til sammenligning veier Honda BF 60 som fra før av var den letteste 60-hesteren fra 110 til 119 kilo. Vekten avhenger av modell og spesifikasjoner.

Den nye motoren har også fått et nytt tiltsystem. Den nye tilten skal beskytte båten mot skader når den tiltes opp. En sperre som eieren selv enkelt stiller inn er blitt standard på nye DF60. Denne type sperre er for øvrig ikke noe nytt, og finnes blant annet allerede på Hondas BF60 som vi har sammenlignet med i artikkelen.

Noe som helt sikkert også ønskes velkomment av mange er at motoren har fått registerkjede med automatisk stramming. Registerkjedet ligger i oljebad, noe som skal gi lang holdbarhet.

– Den varer da hele motorens levetid uten vedlikehold, i motsetning til konkurrentene som har registerreim med skiftintervaller, sier Jørgensen til Båtliv.

Den nye 60-hesteren tar del i den nye generasjonen av nye motorer fra Suzuki sammen med DF70, DF80 og DF90.