Norsk storsatsing i verdens største godtebutikk
Direktør Per Kristian Gjøstøl i Byggstrøm har tro på profilering på METS.

Norsk storsatsing i verdens største godtebutikk

Norske båtutstyrprodusenter satser som aldri før i verdens største godtebutikk for båtprodusenter.

Publisert Sist oppdatert

Konkurransen er tøff. 1210 utstillere kjemper om oppmerksomheten blant båtbyggere fra hele verden som skal finne produkter de kan utstyre og smykke båten med, i tillegg til utstyr til marinaer. Vi er på METS i Amsterdam.

– Ca 60 prosent av de ca 18.500 besøkende er internasjonale og i hovedsak fra Europeiske land som er viktig for norsk fritidsbåtbransje.  Med hjelp fra Innovasjon Norge drar vi i gang KLF som tar sikte på å utvikle industrien og øke eksportsalget gjennom kompetanseheving og samarbeide, sier administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat. Når Båtliv treffer han under messa er bransjeorganisasjonen i godt i gang med sin andre messedag. KLF står for «Kompetansebygging Leverandører Fritidsbåtindustrien».

Måler verdien

I denne satsingen sammen med Innovasjon Norge skal det gjøres en omdømmemåling, for å se hvor godt den norske båtbransjen egentlig blir lagt merke til. På tidligere messer har norske utstillere allerede en tradisjon i å holdes samlet, selv om noen ønsker å være spredt rundt andre steder på de om lag 50.000 kvadratmeteterne utstillerne har til rådighet. I år er det likevel noen små endringer, som to møterom de norske deltagerne har til rådighet.

Flere interesserte

Blant de ti utstillerne som er med på årets satsing er Byggstrøm som leverer strømløsninger til bryggeanlegg.

– Dette er første gang vi er med. Det er spennende, for vi har lyktes bra i det norske markedet. Nå sikter vi mot Europa, sier direktør Per Kristian Gjøstøl i Byggstrøm.

– Og dette er jo verdens største båtutstyrsmesse og byr på store muligheter, legger han til.

- Det har gått en dag, har messa gitt resultater ennå for dere?

– Ja, vi har hatt innom blant annet finske og islandske interessenter. Vi har også fått to bestillinger fra norske besøkende. Det skal ikke så mane til før denne satsingen er vellykket, sier en fornøyd  Gjøstøl.

Tøft mot de store

- I flere år har norsk fritidsbåtbransje tapt i konkurransen med utenlandske konkurrenter om viktige markedsandeler. Med dette samarbeidet med Innovasjon Norge tar vi sikte på å utvikle industrien og øke eksportsalget gjennom kompetanseheving og samarbeide, sier Prytz i Norboat.

– Vi ser deltagelse i KLF som essensielt for å komme oss videre i et svært vanskelig og kompetitivt marked sier Geir Søraker fra Ertec som er blant de ti som er med på KLF.

Norske deltagere i prosjekt KLF:

  • Byggstrøm AS, (Strømsentraler, strømsøyler, ladestasjoner, kaisentraler)
  • Engbo AS, (ankervinsjer, ankere, beslag, fjernkontroller, el. fortøyning, baugpropeller)
  • Ertec AS , (vindskjermer, luker, vinduer, dører og tanker)
  • Kebony ASA, (miljøvennlige treprodukter, brygger, dørker)
  • Ladac Products AS, (batteriladere og ladesystemer)
  • NorSap AS, (stoler, bord og stolsøyler, badestiger/trapper, håndrekker)
  • Provinor AS, (oppdrifts- og fendringsutstyr)
  • Regatta AS, (Redningsvester og flyteprodukter)
  • Retronic AS, (instrument- og bryterpaneler)
  • Ørsta Marina Systems AS, (flytebrygger og marinaer)