Søk i arkivet

Liten kraftkar

Dette er motorgærne Jan Erik Larsens drømmebåt. Nordic Tug relanserer nå sin gamle traver på 26 fot. Den har alt en familie trenger for fine dager på sjøen mener han.

Larsen sier dette i et intervju med Båtlivs juniorreporter Vetle Børresen. Vi kommer tilbake til intervjuet i utgave nummer to av Båtliv til neste år.
    Nordic Tug har de seneste årene vakt internasjonal oppmerksomhet med sine taubåtlignende fritidsbåter. Eierne av selskapet har norske aner, og de har nå formidlet et over hundre år gammelt konsept inn i fritidssegmentet med stort hell.  26-foteren blir minstemann i en rekke av seks båter opp til 54 fot. Innredningsmessig minner den mye om de klassiske vestlandsløsningene med lukket styrhus og byssa på ene siden og en sittegruppe med bord i mellom på andre siden. Bordet kan fellles ned å dermed har du en dobbel soveplass til disposisjon. En splittet dobbeltkøye finner du helt foran. Det er også gitt plass til toalett og dusj og godt med klesskap på hver sin side før du kommer helt til forpiggen.
    Nordic Tugs 26-foter ble introdusert for 30 år siden. Den gang var det oljekrise som var pådriveren for å ta frem modellen. I dag kan man vel legge til miljøaspektet. Den gang var den også en velvoksen fritidsbåt. Når de stoppet produksjonen i 1997 var det vel for å følge markedets etterspørsel etter stadig større fritidsbåter. Interessen for denne type driftssikre og rimelige ”arbeissbåter” har nå fått sin rennesanse, og denne minstingen vil da kunne være et godt svar til både Københavnere og Madoffer.   

Lengde:     8.76 m
Bredde:     2.89 m
Dybde:         1.0 m
Vekt:        3,864 kg  med last 4,295 kg
Drivstoff:     283 L
Rekkevide:      260 NM @ 8 knots (varies with load and cruising conditions)   
Vanntank:    151 L
Kloakk:    76 L
Soveplasser:    4 ved bruk av dinetten
Motor:     Cummins QSD2.0 115HO 115 hp   
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen