Søk i arkivet

Her står båten med alle krannene oppe, og vannet flommende fritt inn i båten.
Her står båten med alle krannene oppe, og vannet flommende fritt inn i båten.
En kyndig gjeng fiskere og supplybåtmannskaper var med på krengetesten.
En kyndig gjeng fiskere og supplybåtmannskaper var med på krengetesten.
Denne betongklumpen simulerer motor og veier eksakt det samme som en 400hk dieselmotor.
Denne betongklumpen simulerer motor og veier eksakt det samme som en 400hk dieselmotor.
En kran på land legger båten over på siden ved hjelp av løftestropper.
En kran på land legger båten over på siden ved hjelp av løftestropper.
Alle mann om bord. Her gjelder det å få båten til å krenge så mye som mulig.
Alle mann om bord. Her gjelder det å få båten til å krenge så mye som mulig.
Båten er også krengetestet i  tilstand med 16 personer om bord. Det er ikke vann eller diesel om bord for å´få bå¨ten så lett som mulig.
Båten er også krengetestet i tilstand med 16 personer om bord. Det er ikke vann eller diesel om bord for å´få bå¨ten så lett som mulig.
Ikke noe problem å ligge litt på siden her nei. Det er stroppene i krana som drar båten rundt. På dette bildet ligger den med 85 graders slagside.
Ikke noe problem å ligge litt på siden her nei. Det er stroppene i krana som drar båten rundt. På dette bildet ligger den med 85 graders slagside.
Roger Reigstad har stått for gjennomføringen og byggingen av nye Kloster Patrol 32. God hjelp har han fått av konstruktørpappa Magnar. Alle fotos: Kurt Henriksen
Roger Reigstad har stått for gjennomføringen og byggingen av nye Kloster Patrol 32. God hjelp har han fått av konstruktørpappa Magnar. Alle fotos: Kurt Henriksen

Båten som tåler det meste

Magnar Reigstad i Klosterboats er sikker på at ingen andre båter i Europa tåler så mye krenging som hans nye Patrol 32.

Klosterboat P32 klarte krengetesten med glans. Nå står det bare igjen å se om den er skuddsikker slik lillebroren på 28 fot skal være i følge konstruktør Magnar Reigstad i Klosterboats.

Tidligere denne uken gjennomgikk båten en av de tøffeste krengetestene som er utført på en fritidsbåt i Norge. Dette er samme test som også utføres på fritt fall livbåtene i Nordsjøen. Man bruker en stor heisekran for å snu båten så mye som mulig over på siden. Så sliakker man stroppene for å se om båten retter seg opp. Reigstads båt klarte nesten 90 grader, og likevel kom den seg tilbake på rett kjøl. 60 grader er mer enn godt nok for godkjenningsfolkene. Det ble også utført en krengetest med åpne kraner og vannet flommende inn i båten. Med opptil 16 personer om bord hadde båten ingen problemer med å flyte så høyt i vannet at motoren ikke ville bli skadet av vannet som flommet inn i båten. 
 
Klosterboats har vært på markedet i mange år. Nå er de i ferd med å spesialisere seg på raske styrhusbåter som tåler mer enn alle sine konkurrenter. For får dager siden gjennomførte Kloster-gründer Magnar Reigstad en belastningstest på sin nyutviklede P32. På krengetesten var han opp i nesten nitti grader, og likevel rettet båten seg opp slik den er konstruert for å gjøre.

-Vi hadde vann langt opp på styrhusdøra, likevel gikk det bra, sier Reigstad.

Konspetet har vi sett før i hans fem år gamle P28. Der var utgangspunktet et modifisert Scandskrog. Denne gangen fortsetter han gjerne suksessen, men ble nødt å gjøre store forandringer før den over en meter lengre båten skulle oppføre seg slik han ville i planingsfart. 

Prestasjoner og sjødyktighet har alltid vært et nøkkelord for Klosterboats i utviklingen av nye båter. Toppfart er egentlig underordnet, så lenge båten tåler å gå relativct fort i dårlig vær og høy sjø. Reigstad bruker sine båter mye før han selger dem til kunder. Protoypen av nye P32 skal først til Bergensmessen i februar, så skal den til Finnmark, for så å returnere til sin eier i Tønsberg. For båten er solgt i følge Reigstad.

Byggenummer en har Reigstads egenutviklede motorkassett, som inneholder motor akterthruster og aksling i ett og samme stykke.

-Skal båten gjøre over 40 knop må den ha dobbelinnstallasjon og drev for å yte maks, sier Reigstad. Patrol 32 er først og fremst beregnet på proffbrukermarkedet, men det er god komfort om bord, og den kan godt brukes til lengre turer, i følge Reigstad.

Fakta om Patrol 32

Lengde: 9, 90 m
Bredde: 3,15 m
Vekt: 4000-4800 kg
Motor: 286-800 hk
Fart: 30-50 knop
Sitteplasser inne og ute: 12+8
Liggeplasser: 6
Dekkslast: 1000 kg
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen