100 fots daycruiser
100 fots daycruiser
100 fots daycruiser
100 fots daycruiser
100 fots daycruiser
100 fots daycruiser
100 fots daycruiser

100 fots daycruiser

Amerikanske Magnum planlegger en storeslem, en daycruiser på hele 100 fot.

Publisert Sist oppdatert

En vanlig daycruiser, som vi er vant til å se i Norge er rundt 20 fot. Er en båt større enn 50 fot må man ha kystskipper for å føre. Daycruiseren fra Magnum er 100 fot!

Båten får overflatedrev og 2600 hestekrefter til å skyve sine 67 tonn. Toppfarten anslås å ligge på nærmere 55 knop!

Fleksibel topp

Båten er designet av den unge, men lovende italienske designeren Alberto Mancini. Han har lagt vekt på et helt nytt konsept for daycruisere i denne størrelsen. Med den store uteplassen er nok dette helst en godværsbåt, og mest sannsynlig en båt vi aldri vil se i Norge. Men skulle det begynne å regne har den en utvidbar topp.

Elektriske motorer

Den 100 fot (29 meter) lange båten skal ha spart mye vekt med å bruke sterkere og lettere materialer. Båten, eller rettere sagt yachten, er bygd i karbonfiber og skum, og det skal spare båten for 20 prosent vekt, sammenlignet med tilsvarende modeller. Mindre motstand skal også gi lavere drivstofforbruk. Og når det ikke kreves fart og båten skal manøvreres i havner, er den utstyrt med elektriske motorer.

Nedunder er det også plass nok. Det er i hvert fall ikke i mange båter av samme daycruiserlignende utseende det blir å finne to store kabiner med dobbelkøyer. Og selvfølgelig en salong og mindre, men komfortable kabiner til mannskapet.

Båten skal være klar for levering i 2012.  Klarer du deg med halve størrelsen, kan Magnum 51 være et alternativ. Båten ble lansert i september og presterte da en topphastighet på 65 knop.