Enda mer sol fra Viknes
Enda mer sol fra Viknes
Enda mer sol fra Viknes

Enda mer sol fra Viknes

Etter lanseringen av Viknes 1030 Sunbridge i år slår båtprodusenten på Vestlandet like så godt til med en soltak på flaggskipet Viknes 1080 i februar.

Publisert Sist oppdatert

I september 2008 ble det kjent av Viknes planla en ny utgave av populære og sjøsterke Viknes 1030.  De fulgte Draco og Bayliner i navnevalg og døpte den nye båten til Sunbridge. Et halvannet år seinere kunne Viknes slå fast at Sunnrigde har vært en suksess, så hvorfor ikke gjøre det samme med storebroren Viknes 1080?

– Salget med og uten Sunbridge har vært omtrent likt, forteller salgssjef Christer Midthun i Viknes til Båtliv.

Ekstra plass

Selv om Viknes 1080 bare er halvmeteren lenger enn lillebroren utmerker den seg med tre store lugarer, hver av dem med dobbelkøye. Med Sunbridge blir det i tillegg ekstra god uteplass,  på taket.

– Viknes 1080 Sunbridge er et resultat av mange som har lagt fram ønske om soltak på denne båten, med nedsenkede dobbord og sidedør ved førerposisjon. Ellers har 1080, med eller uten Sundbridge, de samme interiørløsningene, sier Midthun. De få endringene som er gjort innvendig er valg av tresort til innredningen og større skapplass i lugarene.

Større badeplattform

Utvendig blir det noen flere endringer enn soltaket.

– Vi har frisket opp med en større integrert plattform, sier Midthun. Han forteller videre at den første båten nå er under produksjon, og den skal være ferdig til 15. Februar. Da blir den presentert under båtmessen Dra til Sjøs i Bergen. Prismessig vil den bli om lag 300.000 kroner dyrere med soltak, sammenlignet med den ordinære 1080. Det vil si en pris på nærmere 2,9 millioner kroner.

Båtliv har tidligere prøvekjørt Viknes 1080.

– Båten beveger seg veldig stødig og fint i sjøen. Brå rattbevegelser skaper ingen unaturlige krengninger og retningsstabiliteten er slik bare en halvplanende kjølbåt skal være, skrev Båtlivs utsendte i testen. Midthun forteller til Båtliv at til tross for styrekonsoll og bra med plass på taket blir den ikke så mye tyngre enn alternativet uten Sunbridge.

– Vi snakker om bare cirka 100 kilo i forskjell på vekten, sier Midthun.

1080 Sunbridge

Lengde: 11,80 meter

Bredde: 3,65 meter

Dyptgående: 1,03 meter

Tørrvekt: 7600 kilo

CE-kategori: B

Pris: Ca 2,9 mill