Volvo Penta under akterdekket
Stort aktedekk med motorrom
Stor luke på fordekket
Overnattingsmulighet i forpiggen
Bra med sitteplass i salongen
Calle Nyman viser førerposisjonen
Kommer med utenbordsmotorer

Finsk aluminium i farta

Finske XO lanserar en ny modell med køyer forut, og med utenbordsmotor på hekken.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Düsseldorf

XO 270 RS Front Cabin er en 8,6 meter (ca 27 fot) lang aluminiumsbåt med styrhus og en liten kabin forut. Båten stilles ut blant de store yachtene i hall 6 på Boot, og markeds- og salgssjef Calle Nyman har store forventninger til båten på det norske markedet.

– Dette er en kjøremaskin for folk som verdsetter gode sjøegenskaper og som vil ha litt komfort, sier Nyman til Båtliv. Han mener at båten er perfekt for nordmenn som bruker båt som fremkomstmiddel til hytta, eller lignende formål.

Utenbordsmotor

Det nye med denne modellen er at det finnes en liten kabin forut, der forgjengeren på samme størrelse er en åpen bowrider. Den utstilte båten er utstyrt med en Volvo Penta D4 på 300 hestekrefter, men båten kan også levers med Yanmar, og med en motorkraft opp til 400 hestekrefter. En nyhet er at båten om bare noen uker også skal komme med utenbordsmotorer som alternativ.

I Norge er det Frydenbø (tidilgere Fische) som forhandler XO. Det skinner gjennom at Nyman håper på bedre salg i det norske markedet når man får hengt Evinrude på hekken. Båten skal stilles ut på messen i Helsinki i februar med doble 250 hestere på hekken,og Nyman vil også stille den på Sjøen for alle i Oslo i mars.

Han forteller at utenbordsmotorene vil utstyres med separate tanker og filtere, slik at ikke begge motorene blir slått ut samtidig av eventuelle drivstoffproblemer. Akterdekket er stort og tilbyr mye stuveplass.

Aluminium

I XO 270 RS Front Cabin finner du en nokså stor salong i styrhuset, en flott førerplass med godt sete og ratt og oversiktlig instrumentpanel. På babord side er det et lite toalett og forut to køyer. En smart luke gir mulighet til å åpne opp store deler av fordekket.

XO bygges i aluminium. Prisen i Finland er 175.800 euro inklusive mva, og Nyman mener at dette vil gi en pris i Norge rundt halvannen million kroner. Skroget kan lakkeres i de fleste farger, og også innredningfargen kan velges etter smak og behag. I Helsinki planlegger Nyman å stille ut en svart båt med oransje innredning.