Trygve Hegnar og Knut Heiberg-Andersen under avdukningen, men oppmerksomheten ble vendt den andre veien.
FORNØYD: Windy-eier Trygve Hegnar.

To norske nyheter det snakkes om

Hils på Draco som har fått sin comeback, og Windy med nytt utseende. Begge ble vist for første gang denne uken. Her er film fra begge nyhetene!

Publisert Sist oppdatert

>> Se film: Draco 26 RS

>> Se film: Windy Camira 39

Boot Düsseldorf (Båtliv): I 1963 ble Draco grunnlagt av flekkefjordingen Kåre Drangsholt. Han reiste han rundt i Skandinavia med sin Chevrolet Camaro med en båthenger på slep. På hengeren var en Draco. Han markedsførte den etter hvert så populære båten. Draco hadde helt på begynnelsen av 70-tallet en eksportandel på hele 90 prosent, fordelt på 30 land. Det sies at Dracoforhandleren Hock-muth Bootbau i Sveits solgte så mange som 4300 Dracoer. I 1984 gikk Trygve Hegnar inn i Draco og Windy. Mens Windyproduksjonen fortsatte forsvant etter hvert Draco fra portofølgen.

Men denne uken i Düsseldorf fikk Draco sin tilbakekomst. Selve avdukingen viste hvor etterlengtet denne båten egentlig er. Windy-eier Trygve Hegnar og markedsdirektør Knut Heiberg Andersen hadde avduking av Windy Camira 39 og Draco 26 RS på Boot Düsseldorf. Da teppet ble trukket av Windyen ble den samtidig trukket av Dracoen i bakgrunnen, men både pressekorps og besøkende sto raskt med ryggen til Hegnar og Heiberg-Andersen, ognyheten fra Windy. Hele folkemengden ville se den nye Dracoen.

Draco 26 RS

Med nyheten Draco 26 RS er det ikke så mye vi kjenner igjen fra de opprinnelige linjene, men forståelig nok er dette er også en båt som skal henge med i dagens marked. Den nye båten følger trenden vi har hatt de siste årene med rett stevn. Hvis det er noe vi kjenner igjen fra tidligere Draco-modeller må det være profilen på vindskjermen.

Se bildespesial av Draco 26 RS

Se tegningene av Draco 26 RS

Knut Heiberg Andersen er sikker på at Kåre Drangsholt hadde likt båten som er lansert i dag, selv om den skiller seg sterkt ut fra Dracos opprinnelige båter.

– Han hadde sett på dette med stor spenning og entusiasme. Vi må huske at det er en generasjon siden Draco sprutet ut på markedet. Siden den gang har det vært en revolusjon i bransjen. Ikke bare med tanke på formspråk, men også teknologisk og for motorisering. Denne båten er tidsriktig slik som Draco også var i 1968, da det den gang var en moderne båt, sier Heiberg-Andersen til Båtliv.

Se den nye Dracoen (teksten fortsetter under filmen)

Sporty

Draco bygges i dag på samme fabrikk som Draco. Windy-eier Trygve Hegnar påpeker at Draco ikke er en inngangsbåt for Windy, som skal fortrenge deres eget marked.

– Denne båten har ingen ting med gamle Draco å gjøre, sier Hegnar, og fortsetter.

– Det er merkenavnet og produsenten. Dette er et eksperiment med å ta tilbake et merkenavn, og vi lager den med Windys kvalitet og system.

– Hvor mye har du vært med på utviklingen selv?

– Jeg har vært med hele veien, og fulgt med på tegninger og utviklingen, men jeg har ikke sett den før nå, sier Hegnar.

Draco 26 RS er en sporty bowrider med stativ for vannski og wakeboard på hekken. Sittegruppen forut er dyp og god, med plass for fem-seks personer. Motorspekteret for 26 RS blir fra 200 til 300 hestekrefter. Toppfarten er oppgitt til å bli et sted mellom 42 og 44 knop. Prisen med 200 hestekrefter vil ligge på om lag 800.000 kroner. Produsenten oppgir toppfarten til mellom 42 og 33 knop. I tillegg til Draco 26 RS er det planlagt to nye modeller, en mindre som lanseres allerede i år og en større som kommer neste år.

Windy Camira 39

Vi vender oss tilbake mot Windy Camira 39. Selv om båten i denne omgang ble overskygget av Dracos tilbakekomst, er den absolutt verdt å se på. Cockpiten er enorm.

Se bildespesial av Windy Camira 39

Helt akter er det jollegarasje for en liten RIB. Deretter solseng og en stor sofa, som sammen med to flyttbare halvsofaer danner en sirkulær sittegruppe rundt et bord. Forover er det utvendig bysse og bar, deretter førerposisjonen på styrbord med moderne instrumentpanel. Under dekk er det stort bad på babord, og lugar med dobbeltkøye på styrbord. Rederlugaren er forut med stor dobbeltkøye. Alle hjørner og kanter er avrundet. Beslag og håndtak er i solide dimensjoner. Båten gir inntrykk av å være solid og gjennomarbeidet. Fullt utstyrt vil den koste om lag fire millioner kroner i Norge.

– Endelig løsner det litt, sier en fornøyd Windy-sjef Knut Heiberg-Andersen, som omtaler nyheten Camira som en modig satsing.

Se den nye Windyen: