Hybrid fra Large til XXL

Vi har sett på hybridbåter i størrelsen Large til XXL som skal gi bedre samvittighet og muligheten for et lydløst båtliv.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke så mange år siden de første hybridbåtene entret markedet. Greenline 33 Hybrid var blant de første, og satte i gang produksjonen i januar 2010. Etter snaue to år hadde Greenline produsert 200 båter. I Norge ble det også solgt flere båter fra Greenline, men de fleste kun med en helt vanlig dieslmotor, uten hybridløsning. Hvordan ser egentlig markedet ut fire år etter at Greenline entret markedet? På båtmessa i Düsseldorf så vi at også at produsenter av større båter har kastet seg på den grønne linjen, hvis vi kan kalle det miljøgrønt når hybrid-yachten veier like mye som 350 Pioner 15-båter og er like lang som seks biler i kø.

Stor:

Ethos E30

Tenk deg én og samme båt for sommer og vinter, åpen og lukket. Italienske Ethos mener å ha funnet løsningen. Ethos E30 er en alt mulig-båt, der du kan tilpasse båten etter dine behov. I utgangspunktet ønsket den italienske produsenten å lage en båt som lett kan tilpasses, om den skal brukes til vanlig fritidsbruk, fiske, turisme, vannsport eller dykking. Og vil du bruke båten til flere av formålene er ikke det noe problem. Nærmest som en båt bygget i Lego kan man flytte rundt på interiøret. Man kan til og med ta av vegger slik det passer eieren. For en norsk båteier kan det da være aktuelt med åpen båt om sommeren og lukket om vinteren. Den er motorisert med en innenbordsmotor fra Hyundai på 250 hestekrefter, og skal da ha en cruisngfart på 20 knop, og en toppfart på 25 knop. Dette er en hybridbåt, og leveres derfor også med en elektrisk motor på 13 Kw som gir en cruisingfart på fire knop, mens toppfarten da er på sju knop. Produsenten oppgir at om du velger å utnytte hybrid-egenskapene så er den totale rekkevidden 7500 nautiske mil.

Velger man å kjøpe båten som åpen, koster den fra 128.500 euro. For 20.000 euro mer følger det nødvendige med for at man får en kabinbåt. Eller man kan etterbestille kabinen for å montere selv. Produsenten opplyser at det skal være så enkelt å montere, at det klarer man alene. Ønskes hybridløsningen, med solcellepanel, har det en tilleggspris fra 20.000 euro.

Les mer om Ethos E30

Større:

Greenline 48

Slovenske Greenline har vært med å fornye båtlivet de siste årene med sine miljøvennlige båter. Greenline 48 er nesten et lite skip, med pris fra rundt fire millioner kroner. Båtene kan leveres med tradisjonelle dieselmotorer, og med hybrid-systemer som gir mulighet for å kjøre med elmotor. Hybrid-systemet gir en dyrere båt, men likevel velger 60 prosent av Greenline-kjøperne dette alternativet. Greenline 48 er utstyrt med et stor solcellepanel som lader 1,4 kilowatt i timen. Produsenten omtaler Greenline-konseptet som Slow cruiser. Hybridvarianten er utstyrt med Volvo Penta D3, og kunden kan velge mellom 110 eller 220 hestekrefter. Farten ligger rundt 15 knop med hybrid-systemet. Alternativet uten hybrid er en Cummins 380 hk. Med denne motoren er toppfarten 20 knop.

Greenline 48 er en elegant og åpen båt med lyse og luftige løsninger. Båten har tre store lugarer. Det er to køyer i alle tre lugarene, og hver enkelt lugar har tilgang til eget toalett. På fordekket er det en stor solseng. Her kan det også vippes opp en benk helt forut, slik at man får en sittegruppe på fordekket. Flybridgen er gedigen med stor salong, utebysse og solseng, og radarmast som kan felles ned.

Les mer om Greenline 48

Størst:

Arcadia 85

Den 85 fot lange yachten vekker oppsikt med sine moderne og tøffe linjer som kombinerer yachtens eleganse med arbeidsbåtens tøffe maskulinitet.

– Vi har ønsket å lage en miljøvennlig, komfortabel og praktisk båt båt, sier markedssjef Maurizio Baldoni til Båtliv. Den oppsiktsvekkende yachten bygges ved Napoli i Italia. Hele taket på yachten er dekket med solcellepaneler. Disse gir 4,5 kw pr time, og er nok til å dekke normalt strømbehov til drifting av skipet for anker. Båten er utstyrt med to MAN-maskiner på kun 750 hestekrefter hver seg. Dette er nokså lite motorkraft for båter i denne størrelsen. Toppfarten er likevel 18 knop, og marsjfarten 16 knop. Luksusyachten har et hybridsystem som tillater lydløse avganger og ankomster til havn.

Ifølge Baldoni finnes det alltid noen riktfolk som har lyst på ny båt, så kundetilfanget er ikke noe problem.

– Men er rikfolk opptatt av miljøet?

– Ja, våre kunder ønsker å belaste miljøet minst mulig. De ønsker en miljøvennlig livssti, sier Baldoni som velger å holde prisen for miljøkjempen hemmelig.

Les mer om Arcadia 85