Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall
Enda en barsking i metall

Enda en barsking i metall

Svenske Marell 650 SC tar opp konkurransen med de veletablerte aluminiumsbåtene.

Publisert Sist oppdatert

Aluminiumsbåter er populært, og det kommer stadig nye produsenter. Siste skudd i stammen er svenske Marell som nylig har lansert en 6,8 meter lang bowrider. Dette er en båt som ifølge produsenten skal tåle tøffe dager på sjøen.

Produsenten forteller til Båtliv at de har lang erfaring med både alumiunum og racing, og at de med Marell 650 SC har forsøkt å utvikle en båt som blir lagt merke til.

– Ved første øyekast kan det se ut som en hvilke som helst alumiumsbåt, men vi har lagt stor vekt på båtens bruksområde. Den tåler robust bruk, sier Patrik Söderholm i Marell Boats. Han sier de er veldig fornøyd med den første båten.

– Den har et skrog som er helt fantastisk skrog som både passer en en familie som vil kjøre økonomisk og for dem som ønsker en mer aggressiv motor og kjøre mer offshore. Båten er også stødig å bevege seg i, og det er trygt å bevege seg rundt i båten, sier Söderholm. Han mener båten har bedre sjøeegenskaper enn tilsvarende båter det er naturlig å sammenligne med. Prototypen ble motorisert med en Mercury med 150 hestekrefter, og farten ble da over 40 knop. På denne testen var propellen for stor, og motoren har ytterligere 1000 omdreininger å gå på, så den endelige toppfarten blir nok noe høyere. Og er farten veldig viktig kan den motoriseres med opptil 200 hestekrefter.

Marell blir en konkurrent til flere veletablerte produsenter av alumiumsbåter, som Anytec og Arronet som også er svenske. I tillegg er det produsenter som Buster, Yamarin, Silver og XO - for å nevne noen.

Lengde: 6,8 meter

Bredde: 2,3 meter

Vekt uten motor: 680 kg

Bensintank: 170 liter

Anbefalt motor: 100-200 hk

Maks personer: 8