Skal bygge limo-tendere

Windy satser på yachtmarkedet

Windy sikter seg inn mot yacht-markedet og har innledet samarbeid med den norske yacht-designeren Espen Øino.

Publisert Sist oppdatert

Allerede i juli blir den første tenderen levert, men dette prosjektet holdes så tett til brystet at Windy ikke kan publisere tegninger eller bilder. Så fort båten er ferdig går den rett til eiere og hans superyacht. Daglig leder Knut Heiberg-Andersen bekrefter overfor Båtliv at Windy har innledet et samarbeide med Espen Oeino International

– I løpet av juli 2014 vil vi levere den første «Custom Limo Tender» til superyacht-prosjektet, sier Heiberg-Andersen. Han forteller at samarbeidet vil bli utvidet til å omfatte både tender båter så vel som andre prosjekt som organiseres under Windy Yacht Projects.

Limo Tender

– Vi kommer med en åtte meter Limo Tender, og jobber i tillegg med tegningene til en ni meter Limo Tender. Dette blir en liten limousin på kjøl som skal frakte folk mellom yachten og land, sier Heiberg-Andersen.

Båtene i Windy Yacht Projects vil bli produsert på verftet i Västervik i Sverige. Der er det laget en egen hall for spesialprosjekter.

– Oppmerksomheten rundt våre prosjekter i samarbeid med Espen Oeino International og Dubois Naval Architects harlangt overgått våre forventninger. Dette viser at vår strategi om å tilby Windy-kvalitet i dette segmentet er veldig rett, sier Heiberg-Andersen.

Etter at Windy lanserte Dubois SR52 Black Bird i 2010 har det vært få tilbakemeldinger fra eierne, som stort sett bruker båten i kombinasjon med en superyacht.

– Vi må hänvände oss til dem for å høre hvordan det går, og da står det bare bra til. Det er ikke noe tvil om at vi har bygd en bra båt - og det har gitt ringvirkninger. Vår satsning på yachtprosjektet er betimelig og har allerede fått stor interesse. Vi har nå et stort byggeprogram. Behovet for erstatningstendere er stort, sier Heiberg-Andersen.

Også fritidsbåter

– Vil samarbeidet med Espen Øino også prege deres øvrige prodksjon, til fritidsbåtmarkedet?

– Det kan godt hende. Vi har det på agendaen, sier Heiberg-Andersen.

Nordmannen Espen Øino designer yachter for verdens rikeste. Flere av yachtene er blant verdens største i sitt slag. Den største er Windy sikter seg inn mot yacht-markedet og har innledet samarbeid med den norske yacht-designeren Espen Øino «Al Said» på hele 508,6 fot, eller 155 meter. Han har også designet 140 meter lange «Victory» som ble sjøsatt i år, 133,9 meter lange «Serene» og 126,2 meter lange «Octopus», for å nevne noen av de største. Mindre båter er heller ikke helt ukjent for Øino. Da Båtliv besøkte Espen Øino på hans kontor i Frankrike i 2006 var han i gang med test av en 5,5 meter båt med tunnelkonsept under skroget, som han hadde tegnet.