Drukning

Ny Kloster Patrol 36 går til Svalbard
Magnar Reigstad (th) slår et slag for sikre båter

- Vil ha sikrere båter

Kjent båtbygger mener at fritidsbåter må bygges sikrere.

Publisert Sist oppdatert

Magnar Reigstad har bygget båter i en mannsalder, og står bak de såkalte Kloster-båtene. Han mener at alvorlige ulykker kunne ha vært unngått dersom fritidsbåter hadde vært bygget sikrere.

–    I vinter omkom et par mann fordi de hadde gått på grunn og båten sank. Det finnes dessverre mange eksempler på at liv går tapt fordi båtene ikke er synkefrie. De synker når akslingen eller drevet slås gjennom skroget, eller er det oppstår en flenge under vannlinjen, sier Reigstad.

Han mener at redningsvest er fornuftlig sikkerhetsutstyr, og en selvfølge å bruke i åpne båter, men savner fokuset på båtene i sikkerhetsdebatten.

–    Det viktigste er at båtene holder seg flytende dersom det oppstår et uhell. Kloster-båtene har vanntette skott og kollisjonstanker. Selv i vannfylt tilstand vil man ha strøm til varme og VHF og man kan holde seg i ro i båten mens man venter på hjelp, sier Reigstad.

Les også: Vant leveranse til Kystverket

Nylig var det en drukningsulykke med en Dolmøy som var lastet for tung, og der det angivelig har trengt vann i sjøslagsporter i akterspeilet og rent forover i båten, uten å bli stanset av skott.

Les også: Kantret på grunn av tung last

Mistet livet

Reigstad påstår at noe av hans drivkraft for å bygge sikre båter er at han har bygget båter som folk har omkommet med. Dette har gått dypt innpå ham. En ulykkene skjedde på jomfruturen, der det i ettertid viste seg at båtføreren hadde kjørt på en stake og flerret opp undervannskroget.

Vi har flere bekjentskaper som har mistet livet på sjøen og ønsker å gjøre noe med det. Dette gjør at vi tenker mer sikkerhet enn andre produsenter, sier Reigstad og kollega Øystein Lending.

Ifølge Reigstad er ikke prisdifferansen mellom en synkefri båt og en båt som går ned ved kollisjon, så stor som mange tror, men vanntette skott og oppdriftsmidler i skrogene går på bekostning av plassutnyttelsen om bord.