Tøff flybridgecruiser fra Nederland

Tøff flybridgecruiser fra Nederland

Contest har utviklet en båt som appellerer til turseilere.

Publisert Sist oppdatert

Contest har i en hel mannsalder hørt til de fremste seilbåtverftene i Nederland.  I dag satses det imidlertid også på den voksende målgruppen som pensjonerer seg og seilbåten og velger en komfortabel motobåt i stedet.  Contest har utviklet en båt som tydeligvis appellerer nettopp til turseilere.

Det var på den store HISWA-båtmessen i Amsterdam i fjor at Contest Yachts lanserte sin første motorbåt, «Contest 52MC».  Båten vakte berettiget oppsikt og verftet kom hjem fra messen med en velfylt ordrebok. Båten ble også valgt som en av kandidatene til «Powerboat of the Year»-prisen før årets Düsseldorfmesse. Nå lanseres 52-foteren i en ny versjon med flybridge som får verdenspremiere på Hiswamessen i Amsterdam i september.

Contest har valgt å beholde mye av stilen og innredningen fra seilbåtene i sine nye motorbåter.

Det er den kjente tyske konstruktøren Georg Nissen som har tegnet den nye 52-foteren. Han forbinder også de fleste med seilbåter, selv om han flere ganger har vist at han behersker motorbåtsiden. Også Vripack Naval Architects har hatt et ord med i utviklingen av Contests motorbåter. Interiøret står Wetzels Brown Partners for.

I tillegg til den originale kabinbåten og den nye flybridgemodellen, bygger Contest også en tredje variant: «Open Sport». For alle de tre modellene er det gode sjøegenskaper, komfort, avansert design og kvalitet som er gitt høyest prioritet.

Flybridgeutgaven har et stort øvre dekk med en komplett styreposisjon lett tilgjengelig med en spiraltrapp opp fra hoveddekket.

Hovedspesifikasjoner

Loa  15,93 m

Bredde 4,6 m

Dypgående: 0,85 m

Deplasement: 16,6 tonn

Motorer: 2 x Cummins 305 HK

Drivstofftank: 1.800 l

Ferskvann: 700 l

Køyer: 6 – 8 personer

CE-A sertifisert

Konstruktør: Georg Nissen

Engineering: Vripack Naval Architecture

Mer informasjon