Havarikommisjonen gransket dødsulykke med RIB

Tre kastet i vannet - en druknet

Vannet var blikkstille da føreren av en sightseeing-RIB omkom etter å ha svingt over en hekkebølge. Statens Havarikommisjon har gransket ulykken fra sommeren 2015, og påpeker svikt i sikkerhetsrutiner.

Publisert Sist oppdatert

Det hører til sjeldenhetene at Statens Havarikommisjon gransker ulykker som omfatter mindre båter, men nå har de publisert rapporten etter en RIB-ulykke der en omkom. Statens Havarikommisjon har også fått penger til å styrke seg på området som omfatter mindre båter, og da også fritidsbåter.

– Når slike ulykker granskes er alvorlighetsgraden viktig for oss. RIB-kjøring og turisme er viktig. Derfor gransket vi denne ulykken, sier direktør i Statens Havarikommisjon for Transport, William J. Bertheussen, til Båtliv.

Manglet flyteutstyr

RIB-ulykken som er gransket skjedde 22. juli 2015 innerst i Nordfjorden i i Stryn kommune, i Sogn og Fjordane.  Et lokalt selskap skulle ta med seg ni passasjerer fra et cruiseskip på RIB-tur.

Før RIB-en kastet loss fra flytebrygga var det flere sikkerhetsproblemer, ifølge rapporten.

1 Føreren hadde ikke på seg flytedrakt, men en fôret arbeidsdress.

2. Føreren festet ikke dødmannsknappen til seg selv.

3. Det ble ikke ble gitt noen sikkerhetsorientering til passasjerene før avgang.

4. Båtfører hadde gyldig helseerklæring, men at helsetilstanden tilsa at han likevel ikke burde ha kjørt båt denne dagen.

Hekksjø

Vannet var blikkstille da RIB-en forlot kaia, men en tender som skulle frakte noen cruise-passasjerer lagde noe hekksjø. RIB-en skal ha hatt en fart på mellom 25 og 30 knop da den tok igjen bølgene til tenderen, for så å legge seg i en hard babord sving. RIB-ens akterende sladdet inn i en bølge, før den fikk tak igjen og sladden bråstoppet. Da den reiste seg brått opp igjen ble de to passasjerene og føreren kastet ut i vannet. Uten fører fortsatte båten om lag 150 meter, da en passasjer fikk trukket ut dødmannsknappen. Havarikommisjonen trekker fram at den ene av passasjerene som ble kastet i vannet heller ikke hadde noe å holde seg fast i.

Føreren av båten ba de to andre passasjerene svømme mot land, men slet etter hvert selv med å holde seg flytende. Han var da også i ferd med å miste bevisstheten. Mens den ene passasjeren svømte mot land forsøkte den andre å holde føreren flytende, men med fôret dress ble han stadig tyngre. Tenderbåten kom til ulykkesstedet åtte minutter etter at de havnet i vannet. Da passasjeren som holdt føreren skulle ta tak i tenderen mistet han taket i føreren som sank under vann.

Turoperatørens daglige leder kom to minutter senere, og han stupte ned i vannet. I tredje forsøk fikk han opp føreren. Til tross for at det umiddelbart ble satt i gang gjenopplivningsforsøk ble RIB-føreren erklært død dagen etter.

Ingen krav til godkjenning

Havarikommisjonen skriver at forhold som knyttes til operatørselskapets sikkerhetsrutiner trolig medvirket til ulykken. Havarikommisjonen tilrår i sin rapport at operatørselskapet bør revidere sitt sikkerhetssystem med fokus på sikkerhetsrutiner tilpasset selskapets aktiviteter.

De mener også at Sjøfartsdirektoratets sikkerhetsarbeid med RIB-bransjen har et forbedringspotensial. De anbefaler at Sjøfartsdirektoratet bør skaffe seg oversikt over RIB-næringen, og innføre ytterligere tiltak for å styrke sikkerheten.

Havarikommisjonen skriver at selskapet som eide RIB-en hadde vært i drift siden 2008 uten at Sjøfartsdirektoratet hadde kontrollert virksomheten. Det stilles ingen krav til godkjenning eller tilsyn for å drive en slik virksomhet. Det finnes heller ingen oversikt over fartøygruppen eller virksomhetene, noe som Havarikommisjonen mener er en forutsetning for å drive et målrettet og effektivt tilsyn.

Last ned hele rapporten